Rode kaart voor NMBS-topman Marc Descheemaecker?

© Reporters
Patrick Martens

Heeft Marc Descheemaecker in het Fyra-dossier zijn hand overspeeld om baas van de NMBS te kunnen blijven?

Bij het spoor verweert Marc Descheemaecker zich hard om de grote baas van vervoersmaatschappij NMBS te blijven. Zijn grote concurrent is Jannie Haek, die nu nog de NMBS Holding leidt. Haek draagt een SP.A-label, Descheemaecker wordt tot Open VLD gerekend. Begin juli moet de regering-Di Rupo de benoemingsknoop doorhakken.

‘Rommeltrein’

Descheemaecker heeft op een erg opzichtige manier zijn visitekaartje afgegeven. Zo opzichtig dat hij in de meerderheid veel krediet verloren heeft. Eind mei overtuigde hij zijn raad van bestuur om de fel omstreden Fyra voor de treindienst tussen Brussel en Amsterdam te degraderen tot een ‘rommeltrein’. Een levering van drie V250-exemplaren door de Italiaanse constructeur AnsaldoBreda aan de NMBS is opgezegd. Op diezelfde bestuurdersvergadering gaf Descheemaecker uitleg bij een audit door consultancybureau Ernst&Young van de aankoopprocedure in 2000-2004.

Vreemde demarche

Op 3 juni overhandigden Descheemaecker en ook Laurence Bovy, NMBS-voorzitter en vertrouwelinge van premier Elio Di Rupo (PS), hun exemplaren van die audit aan het Brusselse parket. Binnen de regering rijzen er steeds meer vragen bij deze demarche.

Descheemaecker gaf de opdracht aan Ernst&Young op 22 februari 2013 zonder zijn directie in te lichten. Diverse insiders zijn niet verwonderd en leggen een link naar Guy Serraes, directeur Publieke Sector bij Ernst&Young.

Lobbyist

De Gentse liberaal Serraes lag in 2007 mee aan de basis van het ontslag van Fientje Moerman (Open VLD) als Vlaams minister. Als ‘externe beleidsondersteuner’ had hij een lucratief consultancycontract versierd voor het bedrijf van zijn moeder en vriendin. Volgens meerdere bronnen lobbyde Serraes in 2004 ook het hardst bij Guy Verhofstadt (toen premier) om Descheemaecker (toen directeur goederenvervoer) als NMBS-baas aan te stellen.

‘Hofleverancier’ Ernst&Young

Van diens aantreden in 2005 werden Serraes en Ernst&Young niet slechter. Zo heet het bureau de ‘hofleverancier’ te zijn van directe medewerkers van Descheemaecker. In de periode 2005-2009 kreeg het bureau ook voor meer dan 17 miljoen euro aan adviesopdrachten door de NMBS toegeschoven. Van 2010 tot 2012 zou het om goed 10 miljoen gaan. In 2013 staat de NMBS-teller voor Ernst&Young al op 2,5 miljoen.

Haek in het vizier

Tegen deze achtergrond van wederzijdse ‘vriendendiensten’ plaatsen verscheidene betrokkenen de audit in een ander daglicht. Het rapport leidt het Brusselse parket haast regelrecht naar mogelijke malversaties door een ‘sub-stuurgroep’, die de aanbesteding voor de hogesnelheidstreinen op 2 april 2004 deed uitkomen bij een contract met AnsaldoBreda. De NMBS was in die sub-stuurgroep vertegenwoordigd door de in 2007 met pensioen vertrokken directeur-generaal reizigers, Leo Pardon. En omdat die laatste een SP.A-stempel draagt, komen meteen ook toenmalig voogdijminister Johan Vande Lanotte (SP.A) en zijn kabinetschef op dat moment (Jannie Haek) in het vizier.

Onnodige tackle

‘Een vuile trap van het liberale duo Descheemaecker-Serraes naar het rode trio Pardon-Haek-Vande Lanotte’, zegt een politiek zwaargewicht met veel spoorexpertise. ‘Onnodig en onbegrijpelijk. Binnen de regering-Di Rupo zullen ze not amused zijn. De kans is dan ook groot dat Descheemaecker bij de benoeming van de nieuwe NMBS-ceo een rode kaart voor zijn blauwe tackle krijgt. Zelfs in de liberale familie is de bereidheid afgenomen om iemand te steunen die voor dergelijke controverses zorgt.’(PM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content