Regisseur Nabil Ayouch: 'Cultuur is een beter medicijn tegen radicalisering dan repressie'

10/04/18 om 21:00 - Bijgewerkt op 13/04/18 om 18:40
Uit Knack van 11/04/18

Zijn vorige project, Much Loved, liep uit op doodsbedreigingen en een vertoonverbod in Marokko, maar dat heeft de Frans-Marokkaanse regisseur Nabil Ayouch niet voorzichtiger gemaakt: zijn nieuwe film, Razzia, is een ontluisterend portret van de Marokkaanse maatschappij. 'Ik ben uit verveling elders films gaan draaien: in Europa is alles al gezegd.'

Razzia is de zevende film van een man die de voorbije vijftien jaar drie keer hoge ogen heeft gegooid. Met het bikkelharde Ali Zaoua (2000), over straatkinderen in Casablanca, werd Nabil Ayouch internationaal opgemerkt. In Les chevaux de Dieu (2012) ontrafelde hij de gronden van radicalisering in Sidi Moumen, de achterbuurt van Casablanca van waaruit de zelfmoordterroristen van de bomaanslag van 2003 afkomstig waren. En na Much Loved (2015), over vier prostituees, werd hij door het Marokkaanse culturele establishment uitgespuwd. Hoe had hij het bestaan om een film te maken over hoereren, een verderfelijk tijdverdrijf dat in Marokko toch niet voorkomt? Zelfs collega-regisseurs durfden hem niet publiekelijk te verdedigen.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners