PVDA linkt Guy Verhofstadt aan Paradise Papers

Guy Verhofstadt © REUTERS
Stavros Kelepouris
Stavros Kelepouris Journalist Knack.be

Guy Verhofstadt, voorzitter van de liberalen in het Europees Parlement, was bestuurder van een bedrijf dat opduikt in de Paradise Papers. Dat maakt PVDA vandaag bekend.

Afgelopen vrijdag maakte het internationaal consortium van onderzoeksjournalisten ICIJ de database van de Paradise Papers publiek beschikbaar. PVDA dook zelf in de data, en stootte op de namen van Nicolas Saverys en de Antwerpse rederij Exmar, waarvan Saverys CEO is. Guy Verhofstadt zetelde tussen 2010 en 2016 in het bestuur van de Holding boven Exmar, en streek daar jaarlijks 50.000 euro op aan vaste vergoedingen en nog eens 10.000 euro als lid van het remuneratiecomité.

Verhofstadts naam duikt voor alle duidelijkheid niet op in de documenten van de Paradise Papers, maar volgens PVDA kan de voormalige premier moeilijk ontkennen dat hij van de offshore-tak afwist. ‘Hij was bestuurder van de holding, de activiteiten van Exmar Offshore Ltd. stonden in de geconsolideerde rekeningen, en hij kreeg als bestuurder jaarlijks 60.000 euro om dat te weten.’

‘In het Europees parlement spelt Guy Verhofstadt de les aan iedereen,’ reageert PVDA-voorzitter Peter Mertens. ‘Maar als bestuurder van de holding Exmar kreeg hij 60.000 euro per jaar. Waarom heeft hij nooit bezwaar gemaakt tegen de schimmige offshoreconstructies van dochter Exmar Offshore Ltd. op Bermuda? Wij vragen dat het Europees Parlement een onderzoek start naar de betrokkenheid van politici in de Paradise Papers.’

Eerder werd ook Hans D’Hondt, topman van de Federale Overheidsdienst Financiën gelinkt aan de Paradise Papers. Hij was jarenlang bestuurder van het overheidsbedrijf Belgische Maatschappij voor Internationale Investering (BMI), maar wist naar eigen zeggen niets af van de vennootschap die het bedrijf had op de Britse Maagdeneilanden.

Knack was op de hoogte van Exmars offshore maar vond die niet opmerkelijk, gelet op de rederijactiviteiten van Exmar. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de BMI zijn er goeie redenen te bedenken waarom een rederij een bedrijfspoot zet in een regio waarin het bedrijf actief is.

Partner Content