Vrije Tribune
Vrije Tribune
Knack.be geeft hier een forum aan columnisten en gastbloggers
Opinie

18/04/15 om 08:22 - Bijgewerkt om 08:25

'Opgepast, deze post of tweet kan voorpagina van krant halen'

'Sociale media zijn geen privé-communicatiemiddelen. Het zijn massamedia waar iedereen alles in kan gooien maar waarvan niemand weet hoe het er uit zal komen', schrijft pers- en communicatieadviseur Joeri Casteleyn.

'Opgepast, deze post of tweet kan voorpagina van krant halen'

© Reuters

Een tweet met een foto van een kassaticket beroert Vlaanderen twee dagen lang. Een Facebook-post leidt nog geen 24 uur later tot het ontslag van een jeugdtrainer. En toen het stof in beide zaken was gaan liggen hoorde je twee keer hetzelfde: 'Dat had ik echt niet gewild.'

De afgelopen mediaweek bewees het: sociale media zijn massamedia waar iedereen alles in kan gooien maar waarvan niemand weet hoe het er uit zal komen. Misschien tijd om onszelf een regel op te leggen.

Terras Leuven

Toen Gitte Denteneer afgelopen week op haar kassaticket zag dat de horeca-uitbater haar elektriciteit aanrekende omdat ze de papfles van haar baby in de microgolf had opgewarmd, moet ze gedacht hebben: 'Ongelooflijk, dat moet ik wel even meedelen aan de mensen die ik ken.' Gitte besloot daarvoor Twitter te gebruiken.

Gitte heeft vandaag 333 volgers op Twitter. Laat ons zeggen dat er sinds zondag een aantal bij zijn gekomen en dat het er zondag misschien hoop en al 300 waren. Met haar tweet en haar 300 volgers ontketende ze een mediastorm die ze zelf niet had zien aankomen.

De tweet werd meer dan 1.500 keer geretweet en horeca-vertegenwoordigers moesten in alle media verantwoording gaan afleggen: dat zoiets wel kon, als het aan de klant vooraf was meegedeeld tenminste, maar dat zoiets niet gebruikelijk was. Dat haar tweet deze massareactie zou ontketenen had Gitte niet verwacht. 'Het was ook niet onze bedoeling om daar een rel van te maken', zei ze.

T-shirt

De vader van Ximon had op zijn beurt ook geen idee welk mediacircus hij op gang zou trekken toen hij de foto van zijn zoon met het ondertussen befaamde t-shirt op Facebook plaatste. ('Lul van de week')

De vader van Ximon had net als Gitte Denteneer geen wereldschokkend hoog aantal vrienden op Facebook. En toch leidde zijn post tot het ontslag van de jeugdtrainer.

Wat op zijn beurt weer leidde tot vernietigende reacties richting de vader en een online petitie ter ondersteuning van de jeugdtrainer. En wat op zijn beurt weer leidde tot het annuleren van dat ontslag. En wat afgesloten werd met een verzoenende handdruk tussen vader en jeugdtrainer.

En ook hier de reactie toen het stof was gaan liggen: dit had ik echt allemaal niet gewild.

Sociale mediatijden

In de geborgenheid van hun smartphone of computer hebben zowel Gitte Denteneer als de vader van Ximon gedacht: dit moet me even van het hart en deel ik met enkele vrienden. En ze besloten allebei hiervoor de sociale media te gebruiken.

Maar sociale media zijn geen privé-communicatiemiddelen. Het zijn massamedia waar iedereen alles in kan gooien maar waarvan niemand weet hoe het er uit zal komen. Het kan verdwijnen in het oorverdovend kabaal van andere posts en tweets óf het kan opgepikt worden door de massamedia zoals in deze twee gevallen.

Een regel is er niet. Daarom dat het ook zo belangrijk is jezelf een regel op te leggen.

Mailverkeer

Voor mails is die regel al jaren duidelijk. Voor je een mail verstuurt moet je de vraag stellen:

Zou ik kunnen aanvaarden dat de inhoud van deze mail de voorpagina van de krant haalt?

Is het antwoord "ja" dan kun je met een gerust geweten de mail verzenden. Is het antwoord "neen" dan pas je de mail aan of verwijder je de mail en neem je de telefoon.

Regels gebruik sociale media

Deze regel voor mails moet men ook toepassen bij het gebruik van sociale media.

Stel jezelf de volgende vraag voor je iets post of tweet:

Deze post of tweet kan op de voorpagina van de krant komen. Is dat ok voor mij?

Gitte Denteneer en de vader van Ximon hadden waarschijnlijk allebei "neen" geantwoord. En de mediaweek had er vervolgens helemaal anders uitgezien.

Joeri Casteleyn, helpt bedrijven en organisaties met hun persrelaties, communicatie, public relations, sociale media en copywriting.

Onze partners