Op hol geslagen reizigerstrein: waarom werkte 'dodemanspedaal' niet?

18/02/16 om 22:59 - Bijgewerkt op 19/02/16 om 15:17

Een lege trein heeft donderdagavond een rit gemaakt tussen de stations van Landen en Tienen. De trein was in Landen aan het rijden gegaan toen de bestuurder even was uitgestapt maar in het station van Tienen kon een andere bestuurder op de langzaam rijdende trein springen en die tot stilstand brengen.

Op hol geslagen reizigerstrein: waarom werkte 'dodemanspedaal' niet?

Archiefbeeld van een trein in het Leuvense © BELGA

De NMBS voert een grondig onderzoek naar de reizigerstrein die donderdagavond zonder bestuurder van het station van Landen naar Tienen is gereden, een afstand van zowat twaalf kilometer. Het is de eerste keer dat een dergelijk incident zich in die mate heeft voorgedaan. "Een situatie die niet kan. De trein is naar een stelplaats gebracht voor een grondig onderzoek", zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. Zolang de precieze oorzaken niet gekend zijn, komt de trein niet in dienst.

De NMBS is vrijdagmiddag karig met commentaar over het incident. Woordvoerder Dimitri Temmerman bevestigt dat donderdagavond de treinbestuurder in het station van Landen is uitgestapt, omdat hij vermoedde dat er een defect aan zijn trein was. Om nog onopgehelderde redenen is de (lege) trein tijdens het inspecteren plots langzaam beginnen rijden. De bestuurder verwittigde zijn collega's die de nodige maatregelen namen. Alle seinen voor de trein werden op groen gezet en in het station van Tienen werd een spoor gereserveerd.

'Dodemanspedaal'

Toen de trein in het station van Tienen voorbij een perron reed, is een andere machinist op de trein gesprongen om de op hol geslagen trein stil te leggen. "Na het incident hebben alle veiligheidssystemen gewerkt", aldus Temmerman.

Eén van de vragen die het onderzoek moet ophelderen is waarom het 'dodemanspedaal' blijkbaar niet heeft gewerkt. Een treinbestuurder moet zijn voet op het pedaal zetten. Om de minuut moet hij na een geluidssignaal het pedaal terug inschakelen. Wanneer dit niet gebeurt volgt er een noodremming. "Allemaal vragen voor het onderzoek", aldus Temmerman.

(Belga/TE)

Onze partners