Nieuwe op de aarde lijkende exoplaneten ontdekt

Ruimteorganisatie NASA heeft het grootste sterrenstelsel met mogelijk bewoonbare planeten ooit ontdekt. Alle zeven planeten in het stelsel zouden water kunnen bevatten en drie van hen zouden bewoonbaar kunnen zijn.

Een team onder leiding van de ULg-astronoom Michaël Gillon had eind 2015 met de Trappist-telescoop in het Chileense La Silla een nieuw planetair systeem ontdekt. Ze vonden toen een ster, Trappist-1, die veel kleiner en kouder is dan onze zon. Daarrond zagen ze drie exoplaneten, die qua temperatuur en omvang vergelijkbaar zijn met de aarde.

Exoplaneten zijn planeten die zich buiten ons zonnestelsel bevinden. Maar met behulp van de Nasa-telescoop Spitzer hebben de astronomen intussen ontdekt dat er nog vier andere planeten rond Trappist-1 cirkelen, die eveneens qua afmeting vergelijkbaar zijn met onze planeet. De in totaal zeven exoplaneten werden, afhankelijk van hun afstand tot de ster, Trappist-1b, c, d, e, f, g en h gedoopt.

Drie van die zeven planeten bevinden zich volgens de wetenschappers in de “bewoonbare zone” van het exoplanetair systeem, namelijk op een afstand waar een rotsachtige planeet grote hoeveelheden vloeibaar water zou kunnen bevatten. “Ter vergelijking, ons zonnestelsel telt twee planeten met omvang van de aarde. Slechts één daarvan, onze planeet, bevindt zich in een bewoonbare zone. Met drie planeten die aan die voorwaarden voldoen, lijkt Trappist-1 een ongelooflijk rijk planetair systeem te zijn”, zegt Michaël Gillon.

De onderzoekers zullen hun observaties voortzetten. Ze hopen binnenkort meer informatie te krijgen over de massa van de planeten en over het bestaan en de grootte van hun atmosfeer.