Nieuwe campagne over partnergeweld na 40.000 klachten in 2014

© iStock

Volgens de federale politie waren er in 2014 welgeteld 39.668 geregistreerde klachten over feiten van partnergeweld. Naar aanleiding van de Internationale Dag tegen Geweld op Vrouwen op 25 november lanceert het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen de campagne “Denk voor je doet”.

De campagne richt zich in de eerste plaats tot jonge mannen tussen 18 en 25 jaar. Voor de campagne werden drie online video’s ontwikkeld, die respectievelijk fysiek, verbaal en seksueel geweld op vrouwen aankaarten.

In de drie filmpjes worden verschillende vormen van geweld onder de aandacht gebracht. We zien bijvoorbeeld een jong koppel in een herkenbare thuissituatie, een ruzie escaleert, de stoppen slaan door bij de man. Net voor hij tot geweld zal overgaan stopt het filmpje en verschijnt een “loadingwieltje”. Dit wieltje symboliseert een time-out, die iedereen zou moeten nemen vooraleer over te gaan tot geweld. “De campagne focust op de signalen die geweld aankondigen en het stoppen van de spanningsopbouw om niet over te gaan tot effectief geweld”, zegt Liesbet Stevens, adjunct-directeur van het Instituut.

Symbolische teller

De video’s zullen als pre-rolls worden afgespeeld vóór filmpjes op Youtube. Daarnaast zet de campagne Google banners en Facebookadvertenties in om jongeren naar de webpagina stop.partnergeweld.be te leiden, waar ze bedenktijd kunnen toevoegen aan de symbolische teller van de campagne. Deze teller zal de totale bedenktijd weergeven die wordt verzameld door iedereen die de campagne en de strijd tegen geweld op vrouwen steunt. (Belga/MVM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content