Nieuwe BOB-campagne: jongeren tonen hardleerse veertigers hoe het moet

30/05/15 om 12:42 - Bijgewerkt om 12:42

De nieuwe BOB-campagne richt zich op een generatie van mannelijke veertigplussers, waar rijden en drinken vaak nog meer samengaan dan bij jongeren.

Nieuwe BOB-campagne: jongeren tonen hardleerse veertigers hoe het moet

© Belga

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft de vijfde zomerse BOB-campagne gelanceerd tegen rijden onder invloed van alcohol.

Met de campagne wil Weyts vooral zijn eigen generatie aanspreken. "Bij de jongere generaties is de combinatie rijden en niet drinken veel meer aanwezig. Dat is absoluut goed, maar mijn eigen leeftijdsgroep ervaart dat helaas anders. Zij denken dat er ze daar met hun ervaring wel tegen kunnen. Zij tonen zich vaak hardleers, maar ook zij moeten voor het uitgaan nadenken over een veilige terugrit", stelt Weyts.

Barbecues

Het zaterdag gelanceerde spotje en de postercampagne tonen volgens de initiatiefnemers dan ook jonge mensen die het goede voorbeeld geven. "De zomer en de barbecues komen er weer aan. Bespreek vooraf wie er zal rijden, en iedereen kan veilig feesten", stelt Weyts verder. Weyts benadrukt dat de campagne niet louter sensibilisering inhoudt, maar stelt dat er vanaf vrijdag ook extra controles volgen.

Over de nieuwe campagne werden afspraken gemaakt met het BIVV, de eigenaar van het BOB-merk. De campagne kost volgens Weyts Vlaanderen niets en wordt verder betaald door de sponsors, zoals de koepelorganisaties Assuralia voor verzekeringen en Belgische Brouwers voor de bierproducenten. Ook in Wallonië wordt zaterdag een nieuwe BOB-campagne op gang getrapt.

Op de Vlaamse wegen vielen vorig jaar 400 dodelijke slachtoffers, waarbij alcohol tot 120 dodelijke slachtoffers leidde. Ook bij letselongevallen is in een op acht gevallen een dronken bestuurder betrokken. Vier procent van alle bestuurders drinkt te veel. (Belga/TE)

Lees meer over:

Onze partners