Nieuw journalistiek project NewsMonkey mikt op sociale media

12/11/13 om 08:30 - Bijgewerkt om 08:30

NewsMonkey is de nieuwe nieuwssite van Mick Van Loon, Wouter Verschelden en Patrick Van Waeyenberge. NewsMonkey brengt breed populair nieuws en achtergrondverhalen, met altijd een focus op sociale media.

Nieuw journalistiek project NewsMonkey mikt op sociale media

Newsmonkey © Newsmonkey

NewsMonkey is de nieuwe nieuwssite van Mick Van Loon, Wouter Verschelden en Patrick Van Waeyenberge. NewsMonkey brengt een mix van breed populair nieuws en achtergrondverhalen, maar altijd geschreven met een focus op sociale media.

Het was al een tijdje bekend dat Mick Van Loon, oprichter en 10 jaar hoofdredacteur van HLN.be, Wouter Verschelden, ex-hoofdredacteur van De Morgen, en Patrick Van Waeyenberge, voormalig directeur van De Persgroep, bezig waren met een nieuw journalistiek project. Dinsdag maakten ze de details bekend. 'Het is de bedoeling om een totaal ander nieuwsaanbod te brengen dan wat de Vlaming tot nu toe gewoon is', zegt Verschelden.

'Veel jonger, veel opener, met een journalistiek waarin de band tussen journalist en de lezer echt centraal staat. Die krijgt veel meer macht: wat gedeeld wordt via Twitter en Facebook, wat mensen écht goed vinden, stijgt in waarde op onze site.'

'In 2013 is er nood aan een nieuwe journalistieke aanpak', zegt hoofdredacteur Van Loon. 'Traditionele uitgevers snappen nog altijd de impact van het internet niet. Ze denken dat het gewoon een ander soort drukpers is. Digitaal impliceert voor redacties een conceptuele en inhoudelijke verandering, maar ook een organisatorische. De idee dat je nog controle kan uitoefenen over de nieuwsagenda, is compleet voorbijgestreefd.'

NewsMonkey zal proberen journalistiek te opereren in de nieuwe wereld van de 'digitale change generation'. 'We willen laten zien dat er ruimte is voor kwaliteitsjournalistiek, entertainende, maar ook kritische en diepgravende. En dat dat perfect kan in een gratis model. We gaan zelfs laten zien dat je echt niet de lezer onder de advertenties moet begraven om dat te bereiken', zegt Van Loon.

17 werknemers

NewsMonkey, dat gratis is, start met 17 werknemers, onder wie tien journalisten. Daarvoor brachten de drie oprichters, samen met digitale ondernemers zoals Lorenz Bogaert en Toon Coppens (Netlog, Twoo), 1 miljoen euro startkapitaal samen.

De site lanceert meteen ook een crowdfunding-actie: ze zoeken kleine aandeelhouders die mee eigenaar willen worden van het project. Vanaf 50 euro kan je mede-eigenaar worden. De crowdfunding verloopt via de website NewsMonkey.be. Het objectief is 1.000 investeerders te vinden. Maximum kan er 500.000 euro opgehaald worden. Het dossier wordt dinsdag goedgekeurd door de Bankcommissie FSMA. (Belga/SD)

Lees meer over:

Onze partners