Netjes samengevat: de thesis van Vincent Kompany

VINCENT KOMPANY: 'De grote vragen zijn: wat stimuleert spelers bij thuiswedstrijden, en hoe kun je dat beïnvloeden?' © Getty Images
Jef Van Baelen
Jef Van Baelen Journalist voor Knack

‘Spelers vermoeden dat de sociale achtergrond van hun fans een impact heeft op de sfeer in het stadion. En een zinderende sfeer wint wedstrijden’, schrijft Vincent Kompany in zijn eindverhandeling aan de Alliance Manchester Business School. De Rode Duivel kreeg voor deze thesis, die we hieronder samenvatten, een onderscheiding.

Premier League-clubs zijn in een voortdurende concurrentiestrijd verwikkeld, met één dominante focus: wedstrijden winnen. Of een voetbalmatch al dan niet gewonnen wordt, is een onvoorspelbaar proces waarbij talloze componenten betrokken zijn. Dat gaat verder dan wat de rechtstreekse deelnemers aan het spel – voetballers, coaches en scheidsrechters – presteren. Mijn afstudeerthesis onderzoekt nieuwe benaderingen om het thuisvoordeel te bevorderen. Ongeacht of een club zich wil kwalificeren voor de Champions League of vecht tegen de degradatie: het is van het grootste belang dat het elftal in eigen stadion veel punten raapt. Uitwedstrijden winnen is per definitie moeilijker dan thuis. Clubs beseffen te weinig dat ze de prestaties van hun spelers op wedstrijddagen wel degelijk kunnen beïnvloeden. In mijn onderzoek, waarvoor ik een literatuurstudie deed en 25 semigestructureerde interviews afnam bij voormalige en huidige Premier League-voetballers, wil ik twee vragen beantwoorden: welke factoren stimuleren profspelers om beter te presteren wanneer ze thuis voetballen, en hoe bevorder je die factoren zodra je ze hebt geïdentificeerd?

Premier League-ploegen zijn wereldwijde merken, maar er moet interactie zijn met plaatselijke fans.

De ‘Gelbe Wand’

Het mentale aspect blijkt erg belangrijk. Volgens de bevraagde voetballers beïnvloedt ‘angst’ hun psychologische ingesteldheid. Een sterk gesteund thuisteam voelt zich superieur, maar het uitteam wordt mentaal kwetsbaar. Elftallen die veel spelers tellen die slecht reageren op de psychologische spanning van topwedstrijden presteren onder de maat, ongeacht het voetbaltalent dat zij bezitten. In mijn interviews wezen voetballers vaak op het effect van de supporters en de sfeer in het stadion op hun eigen prestatie. Het publiek speelt daarbij een katalyserende rol, in die mate dat het de uitkomst van wedstrijden kan beslissen. Fans bezitten de macht om spelers van het bezoekende team én scheidsrechters te destabiliseren, al verschilt het effect uiteraard van individu tot individu.

Netjes samengevat: de thesis van Vincent Kompany
© Getty Images

Een positief, ondersteunend publiek laat thuisspelers toe om vrijer te voetballen, terwijl nerveus en agressief supportersgedrag tot grillige prestaties leidt bij spelers. Het Signal Iduna Park van Borussia Dortmund, met zijn beroemde ‘Gelbe Wand’, wordt door de spelers aangehaald als een stadion met een geweldige atmosfeer dat de thuisploeg extra energie geeft. Clubs moeten trachten de juiste omgeving te scheppen. Mijn hypothese is dat de prijszetting van de tickets en de indeling van de zitplaatsen een cruciale rol spelen. Hier botsen commerciële belangen met voetbalbelangen. Wanneer fans financieel tot het uiterste worden gedreven, kunnen ze het gevoel krijgen dat zij récht hebben op bepaalde prestaties, terwijl verwaarloosd wordt dat de supporters zelf mee die prestaties beïnvloeden. Ik pleit voor een voetbalgerichte visie die de vitale rol van supporters erkent.

Moeilijke beslissing

De Premier League-voetballers die ik bevraagde, menen dat ticketprijzen het meest tastbare zijn wat een club kan doen om de sociale samenstelling van het publiek te beïnvloeden. Spelers vermoeden dat de sociale achtergrond van hun fans een impact heeft op de sfeer in het stadion. Veel clubs worstelen er vandaag mee om een betekenisvolle binding te op te bouwen met hun lokale gemeenschap. Ploegen uit de Premier League zijn wereldwijde merken geworden. Hun succes wordt lokaal nog gedeeld, maar in veel gevallen niet langer mee vormgegeven door de plaatselijke bevolking. Volgens de geïnterviewde spelers moet er meer interactie komen tussen voetballers en hun lokale fans. Het valt te verkiezen dat dit face-to-face gebeurt, maar in de praktijk is dat vaak lastig te regelen. Als alternatief kan het eigen mediakanaal gebruikt worden om bepaalde exclusieve content te delen, waardoor het publiek zich directer betrokken voelt. Clubs moeten een actieve rol spelen in hun lokale gemeenschappen. Ze moeten staan voor lokale waarden, die vervolgens op wereldwijde schaal worden uitgedragen. Fans moeten zich kunnen spiegelen aan de identiteit van de club. Een sterkere en duidelijker clubidentiteit zal zakelijke partners aantrekken die de culturele eigenheid van de club delen, wat wederzijdse toegevoegde waarde creëert.

Borussia Dortmund is voor Premier League-spelers hét voorbeeld van een geweldige atmosfeer.

De prijs van de tickets verlagen is een moeilijke zakelijke beslissing die alleen kan passen in een langetermijnstrategie. Mijn hypothese is: het voordeel op lange termijn van het stadion te vullen met fans die een positieve sfeer doen ontstaan, zal de vermindering van inkomsten op korte termijn meer dan compenseren. Een zinderend stadion verbetert bovendien de kijkervaring op televisie. Clubs die zich richten op sfeer versterken niet alleen hun thuisvoordeel, maar verhogen ook de waarde van de Premier League in zijn geheel. We moeten supporters niet langer louter als consumenten bekijken, maar hen erkennen als een actieve toegevoegde waarde van het voetbalproduct. Zeker Premier League-clubs hoeven niemand uit hun stadions te prijzen. De financiële dominantie tegenover de andere voetbalcompetities is groot en zal naar verwachting nog verder stijgen. Volgens onderzoek van (financiëledienstverlener) Deloitte bedragen de opbrengsten van Premier League-clubs tijdens wedstrijddagen amper 18 procent van hun totale omzet. Stijgende uitzendrechten, sponsoring en andere commerciële deals zullen dat cijfer nog doen zakken.

VINCENT KOMPANY: 'Clubs moeten een actieve rol spelen in hun lokale gemeenschappen.'
VINCENT KOMPANY: ‘Clubs moeten een actieve rol spelen in hun lokale gemeenschappen.’

Oninneembaar fort

Voetbalclubs moeten onderzoeken hoe ze van hun stadion een zogeheten ‘fort’ kunnen maken. Een fort valt niet in te nemen. In een fort voelt de thuisploeg zich onverslaanbaar. Thuisspelers en supporters bezitten er een opmerkelijke veerkracht: ze weigeren als het ware om verslagen te worden binnen hun eigen territorium. Mijn uitgangspunt is dat het winnen van voetbalwedstrijden de allerbelangrijkste activiteit is van een Premier League-club. Alles staat of valt met het vermogen van het team om te presteren op de wedstrijddag. Voor Manchester City is het bereiken van ‘fort’-status volgens mijn schatting 30,23 miljoen pond waard per seizoen. Dat besluit ik op basis van de door de club ingezette activa, die ik voor dit onderzoek kon inkijken. Dat impliceert dat de cumulatieve waarde van punten die thuis vermijdbaar verloren zijn gegaan in de laatste acht Premier League-campagnes van de club maar liefst een verlies van 241,84 miljoen pond vertegenwoordigen.

Voetbalclubs moeten erkennen dat hoe hun spelers presteren op wedstrijddagen voorgaat op alle andere belangen. In de praktijk wordt dit niet altijd geaccepteerd. Maar wanneer een club niet volledig toegewijd is aan het ondersteunen van het team om voetbalwedstrijden te winnen, verliest de club punten en dus ook geld.

De gage voor het gebruik van deze tekst wordt namens Vincent Kompany geschonken aan SOS Kinderdorpen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content