‘Mobistar goedkoopst voor wie gsm weinig gebruikt’

Wie 61,5 minuten belt, 100 sms'jes stuurt en 200 MB per maand aan data verbruikt, is het best af met de formule Mobistar Dolfijn 15, zegt Test-Aankoop. © Belga

Volgens de consumentenorganisatie Test-Aankoop is de operator Mobistar het goedkoopst voor wie zijn gsm weinig gebruikt. Zware gebruikers zijn het best af bij Base

Nu alle grote telecomoperatoren hun mobiele tarieven hebben gewijzigd, heeft Test-Aankoop nog eens uitgerekend wie de goedkoopste is. In een persbericht zegt de consumentenorganisatie dat Mobistar het goedkoopst is voor de kleine en middelgrote verbruiker, en dat Base het beste aanbod heeft voor wie zijn gsm veel gebruikt.

Base, dat nieuwe tariefplannen voorstelde, blijkt volgens de berekeningen van Test-Aankoop ook vaak de goedkoopste te zijn voor wie enkel belt en sms’t, maar niet mobiel surft. Belgacom en Telenet hebben in geen van de door de consumentenorganisatie samengestelde profielen het beste aanbod op de markt.

Wie 61,5 minuten belt, 100 sms’jes stuurt en 200 MB per maand aan data verbruikt, is het best af met de formule Mobistar Dolfijn 15, zegt Test-Aankoop. Tariefplannen van Base en Mobile Vikings zijn daarna het scherpst van prijs. Wie het “light”-profiel heeft maar geen data nodig heeft, neemt best Mobistar Kangoeroe 10.

De middelmatige gebruiker, die 138 minuten belt, 150 sms’jes verstuurt en 500 MB data opsoupeert in een maand, betaalt volgens Test-Aankoop het minst met Mobistar Dolfijn 20. Proximus en Telenet stranden in dat profiel op plaatsen twee en drie. Zonder data is Base dan weer de goedkoopste.

Bij de zware gebruikers, die tot 664 minuten bellen, 225 keer sms’en en 1.000 MB data verbruiken, is het aanbod B-39 van Base volgens de consumentenorganisatie het goedkoopste. Mobistar, Scarlet en Proximus volgen op afstand. Ook hier is wie geen data wil, het best af bij Base.

Er werd geen rekening gehouden met kortingen of tijdelijke promotiesVoor de berekeningen gebruikte Test-Aankoop naar eigen zeggen bellerprofielen die ook door de Oeso gehanteerd worden. Promoties en preferentiële prijzen werden niet ingebrepen in het onderzoek. Zo werd geen rekening gehouden met de korting die sommige operatoren geven als de klant een pack met nog andere producten aanschaft.

Woordvoerder Ivo Mechels van Test-Aankoop is tevreden dat er “eindelijk terug concurrentie is op de markt”, maar roept consumenten ook op om te blijven vergelijken. (Belga/INM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content