Mobiliteitsexpert Kris Peeters: 'Salariswagens hebben meer ongevallen dan gemiddeld'

05/09/17 om 21:00 - Bijgewerkt op 07/09/17 om 10:42
Uit Knack van 06/09/17

We moeten mensen vooral stimuleren om dichter bij het werk en knooppunten van het openbaar vervoer te gaan wonen, zegt mobiliteitsexpert Kris Peeters (PCVO Limburg). 'Een bouwstop buiten de dorps- en stadskernen zou al een goed begin zijn.'

Moeten we niet terug naar het criterium van de 'noodzakelijkheid' om een bedrijfswagen toegewezen te krijgen? (Hedwig Mervillie, Leuven)

Kris Peeters: Absoluut. Daarom hamer ik altijd op het verschil tussen een bedrijfswagen en een salariswagen. De eerste valt zeker te rechtvaardigen, omdat je voor sommige jobs nu eenmaal een wagen nodig hebt. Maar de tweede is een oneigenlijk gebruik van het systeem. Je betaalt mensen met een auto, maar ook met file. Tegenwoordig kiezen veel bedrijven trouwens voor deelauto's die op het bedrijf blijven: wie tijdens de werkuren een auto nodig heeft, kan die perfect gebruiken.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners