MNM populair bij allochtonen

© Jorge Dirkx/Belga

Gedelegeerd bestuurder van de VRT Sandra De Preter verwierp donderdag in de mediacommissie van het Vlaamse Parlement de kritiek op muziekzender MNM. Ze wees op de maatschappelijke rol van de zender: allochtonen maken 26,5 procent van het publiek uit.

Gedelegeerd bestuurder van de VRT Sandra De Preter verwierp donderdag in de mediacommissie van het Vlaamse Parlement de kritiek op muziekzender MNM. Ze wees op de maatschappelijke rol van de zender: allochtonen maken 26,5 procent van het publiek uit. Volgens Hatim El Sghiar, doctoraatsstudent aan het Centrum voor Mediacultuur en Communicatietechnologie van de Katholieke Universiteit Leuven (K.U.L), heeft afkomst echter weinig te maken met de keuze voor een zender: ‘Spelen met afkomst kan de openbare omroep herkenbaarder maken, maar is niet de prioriteit van allochtone luisteraars.’Waarom MNM dan wel op zoveel bijval van allochtonen kan rekenen, is moeilijk te bepalen, zegt El Sghiar: ‘Daarvoor wordt te weinig onderzoek gedaan naar radiogebruik en is het integratieverhaal te eenzijdig. Voor veel allochtonen speelt herkomst geen rol bij hun keuze voor een muziekzender: zij luisteren net als iedereen gewoon naar wat ze graag horen.’ Bij de Turkse en Marokkaanse gemeenschap, weet El Sghiar, zijn er nu eenmaal minder rockliefhebbers. En dus stemmen zij minder af op Studio Brussel, maar eerder op zenders met een commercieel aanbod. Zoals MNM.

Naast aanbod en smaak denkt El Sghiar ook aan een sociaaleconomische factor: het opleidingsniveau. Dan speelt peer pressure, de invloed van de groep waarop je lijkt en waartoe je behoort: ‘Leerlingen van allochtone afkomst zitten proportioneel vaker in het TSO en BSO. Net die richtingen waar zenders als MNM meer gesmaakt worden. Studio Brussel daarentegen, is echt een ASO-zender.’

Opnieuw een reden waarbij afkomst niet rechtstreeks bepalend is. Is het dan nutteloos de discussie over afkomst te voeren? ‘Toch in de zin dat het net dezelfde discussie is als die over populaire cultuur en higbrowcultuur: moet er plaats zijn voor opera en jazz op de radio? Ook daar gaat het om de openbare omroep die in een zo ruim mogelijk aanbod moet voorzien, waarin zoveel mogelijk mensen zich herkennen.’

En dan wordt spelen met herkomst wel weer relevant, zegt El Sghiar: ‘Als je de plaatjes van een Gentse rapper met Turkse roots zoals Fatih draait, geef je een sterk signaal. Veel allochtone jongeren zullen zich daardoor vertegenwoordigd voelen.’ Maar die Belgische, hier Gentse, dimensie is wel ontzettend belangrijk, benadrukt El Sghiar. Voor allochtone jongeren is het afkomstverhaal immers geen prioriteit: ze staan met hun beide voeten in de Belgische realiteit.

‘Daarom mislukten pogingen om allochtonenzenders op te richten in Nederland: de mensen vragen daar niet om. Het spreekt hen niet aan, ze voelen er zich niet door vertegenwoordigd. Herkomst moet gezien worden als een deel van de Belgische realiteit waartoe ze behoren.’

(SDM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content