Marc Descheemaecker buiten bij NMBS Logistics

Marc Descheemaecker © BELGA
Patrick Martens

Marc Descheemaecker, ex-baas van NMBS en inmiddels N-VA-verkiezingskandidaat, is niet langer bestuurder van goederenvervoerder NMBS Logistics. De NMBS is niet opgezet met het beeld dat Descheemaecker in zijn boek neer zet over de Belgische Spoorwegen.

De raad van bestuur van NMBS-Logistics heeft akte genomen van het ontslag van Marc Descheemaecker als bestuurder van het NMBS-dochterbedrijf voor het goederenvervoer. Descheemaecker moest in november vorig jaar als topman van de NMBS plaats ruimen voor Jo Cornu, maar bleef wel lid van de raad van bestuur van NMBS Logistics. Naar eigen zeggen ook om een overname door DB Schenker, een dochter van de Duitse spoorgroep Deutsche Bahn, succesvol over de streep te halen.

Descheemaecker schreef zelf zijn ontslagbrief. Hij werd daartoe echter flink aangemaand door de huidige NMBS-leiding. Zij is niet bijster opgezet met het beeld dat de ex-NMBS-baas in zijn boek ‘Dwarsligger’ over de spoorwegen in België heeft neergezet. De aankondiging vorige week door Descheemaecker dat hij de Europese lijst van de N-VA zal duwen, heeft ze op de hoofdzetel van de NMBS ook niet meteen vrolijker gestemd.

Schuldenberg

Uit het boek van Descheemaecker moet blijken dat ons land zijn twee handen mag kussen voor de doortastende manier waarop hij in de periode 2002-2013 eerst B-Cargo (de voorloper van NMBS Logistics) en vanaf 2005 de NMBS heeft geleid. Maar het waren ook duidelijk tropenjaren voor hem. Daarvoor presenteert hij de rekening aan de vakbonden, zijn oud-collega Jannie Haek van de NMBS Holding, en aan huidig vicepremier Johan Vande Lanotte (SP.A).

Volgens Vande Lanotte dan weer is onder Descheemaecker bij B-Cargo en nadien bij NMBS Logistics een schuldenberg van 2 miljard euro opgebouwd. Voor de verlieslatende goederendivisie van de spoorwegen, die van groot belang is voor de Vlaamse havens, wordt in elk geval al jaren gezocht naar een overnemer. DB Schenker was lang de enige, ernstige kandidaat. Recent dook een constructie met Belgische privéfinanciers en de havens als alternatief op. Mogelijk valt de beslissing over een overname nog deze maand.

Wit blad

In zijn boek schrijft Descheemaecker dat hij vreest voor een opportunistisch management en een herhaling van de afwikkeling van het ABX-dossier (‘pakjesbedrijf’ ABX werd destijds voor een habbekrats verkocht aan de Britse durfkapitalist 3i). ‘Alles is al in stelling gebracht om dit mogelijk te maken, nu de operatie met DB Schenker tot mijn grote spijt sterk werd bemoeilijkt’, aldus de ex-baas van de NMBS.

Zijn opvolger Cornu heeft daar een heel andere mening over. Tijdens een toelichting van de NMBS-strategie en -doelstellingen vorige week in het Vlaams Parlement kraakte hij de inspanningen van Descheemaecker om NMBS Logistics te verkopen, keihard af. ‘Een heel jaar lang heeft hij met Deutsche Bahn onderhandeld. Toen ik aankwam had hij alleen nog maar een wit blad’, aldus Cornu.

Spoorlogo

Na de publicatie van het boek van Descheemaecker waren ze bij de NMBS overigens ook behoorlijk ontstemd over het gebruik van het bekende B-logo van de Belgische spoorwegen op de omslag ervan. Het prijkt goed zichtbaar op een foto, genomen tijdens een persconferentie die de ex-topman van de NMBS ooit gaf.

Even werden juridische stappen overwogen tegen Descheemaecker en uitgever Van Halewijck wegens misbruik van het spoorlogo. Maar daar hebben ze bij de NMBS finaal van afgezien, ook om niet nog meer ruchtbaarheid aan het boek te geven.

Vlaams minister?

Ondertussen heeft Descheemaecker de Open VLD de rug toegekeerd (hij leverde zijn lidkaart van die partij in) om Europees lijstduwer voor de N-VA te worden. Aan zijn uitleg dat hij dat enkel zou gedaan hebben omdat N-VA-voorzitter Bart De Wever het meermaals vroeg en omdat het zijn ‘verdomde plicht’ is, wordt in de politiek steeds minder geloof gehecht.

Ook binnen zijn nieuwe partij doet het scenario de ronde dat Descheemaecker, als de N-VA na de verkiezingen van 25 mei in de Vlaamse regering blijft, de nieuwe Vlaamse minister van Mobiliteit wordt. Hij brengt dan het imago van bedrijfsleider mee én een agenda die ook in zijn boek staat.

Volgens Descheemaecker moet het openbaar vervoer geprofessionaliseerd en gedepolitiseerd worden. Lukt dit op korte termijn niet voor de NMBS, dan is een regionalisering de oplossing en kunnen het trein- en busvervoer in Vlaanderen in een nieuwe onderneming worden samengebracht.

Als Descheemaecker minister voor de N-VA wordt, is dat geen goed nieuws voor Philippe Muyters, die in 2009 door De Wever bij de werkgeversorganisatie Voka werd weggeplukt voor de Vlaamse regering.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content