'Luchtvaartmaatschappijen hebben geen baat bij een goede klantendienst'

26/09/17 om 21:00 - Bijgewerkt op 27/09/17 om 16:45
Uit Knack van 27/09/17

Passagiers kennen hun rechten niet. De overheid helpt hen amper om die rechten af te dwingen. En de luchtvaartmaatschappijen? Die wachten gewoon af. 'Pas als er juridische stappen worden gezet, komen ze met compensaties over de brug', zegt onderzoeker Renzo van der Bruggen.

Bijna driehonderd vluchten heeft Ryanair geschrapt op de luchthavens van Charleroi en Zaventem. Allemaal omdat haar piloten dringend vakantie moeten kunnen opnemen. Daarmee laat de luchtvaartmaatschappij meer dan 300.000 passagiers in de kou staan. Volgens ceo Michael O'Leary zal hij hun in totaal wel 20 miljoen euro aan schadevergoedingen moeten uitbetalen. 'En dan heeft hij nog geluk dat lang niet elke passagier die compensatie ook claimt', zegt jurist Renzo van der Bruggen. 'Gemiddeld doet maar 10 procent dat.' Aan de Universiteit Gent verdedigt Van der Bruggen deze week zijn doctoraatsonderzoek over Europese passagiersrechten bij vertraagde en geannuleerde vluchten. 'Het is natuurlijk uitzonderlijk dat er zo massaal veel vluchten worden geschrapt. Dat is al geleden van de uitbarsting van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull in 2010. Veel passagiers hebben toen helemaal niet gekregen waar ze recht op hadden.'
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners

Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen, stemt u in met ons cookie-beleid. Meer info