Inval van fiscus bij Optima Bank was onrechtmatig

11/06/13 om 10:03 - Bijgewerkt om 10:03

(Belga) De inval van de fiscus bij Optima Bank vorig jaar in Gent was onrechtmatig en de Bijzondere Belastinginspectie (BBI) moet alle gegevens van de klanten van Optima teruggeven. Dat heeft de fiscale kamer van de rechtbank van eerste aanleg in Gent vandaag beslist.

Op 30 januari 2012 was de belastinginspectie binnengevallen bij de kantoren van Optima in de Keizer Karelstraat in Gent en werd een grote hoeveelheid gegevens gekopieerd. Volgens Optima gingen de BBI en haar directeur Karel Anthonissen hun bevoegdheid te buiten, omdat er vertrouwelijke gegevens zouden meegenomen zijn die gedekt zijn door het beroepsgeheim. "Optima zou zijn klanten beter helpen hun zwart geld te regulariseren, in plaats van ze te helpen het te verbergen", reageerde Anthonissen toen de zaak vorig jaar werd ingeleid voor de rechtbank. De fiscus onderzoekt of Optima zijn klanten met behulp van verzekeringsproducten helpt zwart geld verborgen te houden. De fiscale kamer van de rechtbank van eerste aanleg in Gent oordeelde echter dat de inval onrechtmatig was. "De uitgevoerde visitatie is volstrekt nietig. De gegevens zijn totaal onbruikbaar en moeten aan de eiseres (Optima Bank, nvdr.) teruggegeven worden", stelde de rechter in het vonnis. (Belga)

Onze partners