Hoe fitnesscentra sporters vaak ‘opzadelen met een financiële kater’

© GF

Het merendeel van fitnesscentra die een abonnementsformule hanteren, lappen de regelgeving aan hun laars. ‘Sporten mag geen financiële kater worden voor mensen die om grondige reden hun abonnement tijdelijk wensen op te schorten’, stelt CD&V-Kamerlid Leen Dierick.

Liefst 70 procent van de fitnesscentra die een abonnementsformule hanteren, lappen de regelgeving aan hun laars. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Economische Inspectie eind vorig jaar uitvoerde. Dat meldt Kamerlid Leen Dierick (CD&V), die daarover minister van Economie Kris Peeters bevroeg. De CD&V-minister bespreekt deze week een gedragscode met de sector. Mocht overleg geen zoden aan de dijk brengen, dan zal hij maatregelen onderzoeken.

Langlopende abonnementsformules van fitnesscentra liggen al een tijd onder vuur, legt Dierick uit. Het probleem ligt meestal bij jaarabonnementen die met een maandelijkse domiciliëring door de klant worden betaald en die hij vroegtijdig wil stopzetten. Meestal moet een hoge schadevergoeding betaald worden die gelijk of hoger ligt dan de prijs van de resterende duur van het contract.

Tevreden klanten

De Economische Inspectie onderwierp tussen 1 oktober en 31 december 2014 de fitnesssector aan een algemeen onderzoek. Het ging om centra die een abonnementsformule hanteren. Alles samen werden 156 ondernemingen gecontroleerd. Bij 107 ondernemingen werden 295 inbreuken vastgesteld. De meeste overtredingen gingen over inbreuken op de wet op het consumentenkrediet, inbreuken omdat de domiciliëringsopdracht niet kon worden stopgezet, onrechtmatige bedingen, het ontbreken van gegevens op de website of inbreuken op de regels over de stilzwijgende verlenging van overeenkomsten.

Dierick is naar eigen zeggen geschrokken door de cijfers, maar deelt de mening van minister Peeters dat oplossingen best in overleg tot stand komen en dat er, mocht dat nodig blijken, reglementaire maatregelen moeten volgen.

‘Sporten mag geen financiële kater worden voor mensen die om grondige reden hun abonnement tijdelijk wensen op te schorten. De fitnesscentra hebben er toch alle belang bij dat klanten tevreden zijn. Er moet snel duidelijkheid komen over deze abonnementsformules’, besluit het Kamerlid. (Belga/AVE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content