Herlees: Sluiting Ford Genk doet debat brugpensioen op 50 oplaaien

© Belga

De sluiting van Ford Genk heeft ook vandaag voor veel debat, woord en wederwoord gezorgd.

20.50 Goeienavond. Tot zover vandaag de liveblog over Ford Genk. Wanneer er vannacht nog nieuwe commentaren of reacties zijn, dan leest u die op de homepage van Knack.be. 19.46 ‘Impact op verkoop moeilijk te voorspellen’Ford zal ongetwijfeld een impact voelen van de aangekondigde sluiting in Genk op de verkoopcijfers in België, maar op langere termijn is dat moeilijk in te schatten. Dat zegt automobielfederatie Febiac.

Febiac verwijst naar Renault Vilvoorde. Na de sluiting was er een heftige reactie. En dat werd ook gevoeld in de bestellingen de volgende drie tot vijf maanden. Maar de verkoop van Renault herpakte zich nadien snel, om opnieuw het best verkopende merk te worden. De sluiting van Opel Antwerpen ontketende dan weer geen Renault-effect. Het is dus moeilijk lessen te trekken voor Ford uit die sluitingen, luidt het bij Febiac.

19.20 De avond is gevallenEen 70-tal militanten houdt de wacht aan de bedrijfspoort van Ford Genk. Nieuwe paletten worden aangerukt om het vuur te voeden in het carcas van de Ford S-Max die eerder in brand gestoken werd. De mensen warmen zich op aan een soepje en de pizza’s zijn aangerukt. Aan de poort is de permanentie verzekerd. Bij de drie vakbondskleuren zijn beurtrollen opgesteld. Bij velen luidt het dat ze hier nog weken zullen staan.

19.10 VKW Limburg vraag politici om krachtig signaal
In een scherpe open brief aan Elio Di Rupo, Kris Peeters en de leden van de Groep van Tien roept werkgeversorganisatie VKW Limburg op om eindelijk een zeer krachtig signaal te geven dat ondernemers in ons land wel degelijk gewaardeerd worden. “Laat zien dat jullie ballen aan het lijf hebben en niet apatisch blijven toekijken hoe de industrie hier ten onder gaat”, aldus VKW-directeur Jos Stalmans.

Verwijzend naar de bijnaam ‘beul zonder ballen’ die Ford-topman Stephen Odell woensdag kreeg na zijn weigering om de beslissing zelf in Genk te komen toelichten, doet het VKW nu een oproep aan de politici om wel “hun ballen te tonen”.

18.37 Ook toeleveranciers Ford Genk gaan onzekere tijden tegemoetOok bij de toeleveranciers van Ford Genk zijn het bange dagen. De directies van de betrokken bedrijven werden nog niet op de hoogte gesteld door Ford, zo zei de ABVV-delegatie bij Syncreon na afloop van een ondernemingsraad. Bij de vier toeleveranciers aan de Mondeolaan die via het Conveyor-transportsysteem rechtstreeks verbonden zijn met de Ford-fabriek werken ongeveer 1.300 mensen. Die bedrijven produceren (bijna) volledig voor Ford Genk.

“Geen enkele werkgever van de toeleveranciers heeft op dit moment contact gehad met Ford. Zij hebben op dit moment nog geen informatie, zij kunnen ook weinig zeggen. Men spreekt op dit moment nog zeker niet van een intentieverklaring (tot sluiting, nvdr.) zoals bij Ford”, zei de ABVV-afgevaardige bij Syncreon, Patrick Trusgnach, na afloop van de ondernemingsraad aan de arbeiders. De vakbondsman verwacht de intentieverklaring in de week van 5 november.

Syncreon assembleert de dakhemels, de binnenbekleding van het dak van een wagen, alsook spiegels, bekabeling en pedalen. Er werken zo’n 280 mensen. Een van de andere bedrijven is SML, dat motoren, transmissies, achterassen en ophangingen assembleert. Er werken 450 mensen. Daarnaast is er ook IAC, dat dat dashboards en consoles monteert, en zetelproducent Lear. Bij IAC werken zo’n 300 mensen, bij Lear een 220-tal.

Syncreon levert ook beperkt aan Volvo, en bij SML wordt ook voor Audi geassembleerd. De vier toeleverancier zijn momenteel, zoals eerder gepland, in tijdelijke werkloosheid.

17.50 Pleidooi voor ‘constructievere’ bijdragen (Karel Van Eetvelt)Unizo-topman Karel Van Eetvelt haalt in een open brief uit naar de snelle reacties op de sluiting van de Ford-fabriek in Genk. “Het blijft me verbazen hoe supersnel sommigen een analyse kunnen maken onder meer over de oorzaken en de remedies om dergelijk drama te voorkomen”, zegt hij.

“Uiteraard blijft de hoge loonkost een gigantisch probleem voor veel van onze (productie)bedrijven. Uiteraard blijft, zeker in crisistijden, ons huidig en uniek automatisch indexmechanisme hierbij een versterkende negatieve factor. Uiteraard is onze stroeve arbeidsreglementering een strop rond de nek van veelbedrijven én van veel gemotiveerde werknemers”, gaat Van Eetvelt verder. “Maar laat er nu juist voor een bedrijf als Ford Genk voor vele van deze ‘problemen’ een ad hoc-oplossing uitgewerkt zijn met de actieve medewerking van de Ford-vakbonden en de betrokken overheden, zij het onder druk van de markt”, vervolgt de Unizo-topman.

De beslissing voor de sluiting van de fabriek vooral toewijzen aan de typisch Belgische nadelen, is voor Van Eetvelt “de bocht iets te snel nemen”. “Volop inzetten op de toekomststrategie van de nog
aanwezige productiebedrijven, daar gaat het echt om”, stelt hij.

17.20 Vakbonden Audi gaan solidariteit betuigen met Genkse collega’s
Een beperkte vakbondsdelegatie van Audi Brussels gaat vrijdag een bezoek brengen aan de collega’s van Ford Genk, om er hun steun te betuigen. Het is de bedoeling om omstreeks 12.00 uur een bezoek aan de fabriek te brengen. In de weken daarna zal een uitgebreide delegatie van Audi Brussels-werknemers de Ford-site in Genk bezoeken. “Zij hebben ons geholpen toen wij hier een herstructurering doormaakten, wij gaan nu hetzelfde doen”, aldus de vakbonden bij Audi.

17.02 ‘Consultatiefase zal 4 tot 6 maanden duren’De top van autobouwer Ford verwacht dat de consultatiefase met de vakbonden in Genk zo’n vier tot zes maanden in beslag zal nemen. Dat zei de Europese Ford-topman Stephen Odell op een telefonische briefing over het herstructureringsplan dat de autobouwer in Europa wil doorvoeren.

Odell zei dat de Genkse fabriek sluiten “het juiste is om te doen”. De top van Ford verklaarde ook dat de kost om de drie fabrieken – Genk, Southampton en Dagenham – dicht te doen, in het vierde kwartaal op 100 miljoen dollar (77 miljoen euro) zal uitkomen. De kosten zullen over twee jaar en een kwart verspreid liggen.

16.46 Veel steunbetuigingen op online register stad Genk Sinds de stad Genk een online register opende, hebben een 300-tal mensen er een steunbetuiging op achtergelaten. Dat bleek donderdag bij het raadplegen van het register. Er zijn onder meer reacties te lezen van voormalige Ford-werknemers. De mensen maken hun medeleven bekend met de getroffen werknemers en hun gezinnen. Ze wensen hen sterkte toe en laten vooral horen dat de getroffenen niet bij de pakken moeten blijven zitten en strijdbaar moeten blijven.

16.15 Alexander De Croo: ‘Brugpensioen op 50 onverantwoord’Minister van Pensioenen Alexander De Croo zou het onverantwoord vinden om de werknemers van Ford met brugpensioen te laten gaan op vijftig jaar. Dat verklaarde hij in Villa Politica op Canvas. Minister van Werk Monica De Coninck liet al verstaan dat brugpensioen op vijftig volgens haar bespreekbaar is voor de werknemers van Ford, maar De Croo is het daar niet mee eens.

Volgens de minister van Pensioenen moet er geïnvesteerd worden in de toekomst van de werknemers. “Het kan toch niet dat dergelijke competente arbeiders geen toekomst meer hebben”, opperde hij. De Croo wees er wel op dat de verantwoordelijkheid voor een eventueel brugpensioen bij De Coninck ligt, “maar we hebben met deze regering een engagement genomen om langer te werken”, gaf hij aan.

15.14 Wat komt er na Ford Genk?De sluiting valt op een bijzonder slecht moment: tijdens een zware crisis in Europa en met een slechte conjunctuur in eigen land. Is er in ons land nog plaats voor een auto-industrie? Deze en drie andere vragen aan Trends-redacteur Wolfgang Riepl. Lees meer.
14.45 Ford verwacht monsterverlies in EuropaFord verwacht dit jaar in Europa een monsterverlies van meer dan 1,5 miljard dollar (1,15 miljard euro) te boeken. Het bevestigt ook dat het volgend jaar zijn fabrieken in Southampton en Dagenham wil sluiten. Lees meer.

14.30 Bier en koekjes voor Ford-arbeiders
Stilaan beginnen de solidariteitsacties voor de getroffen arbeiders op gang te komen. Als een vorm van solidariteitsactie heeft Cristal Alken enkele honderden blikjes bier afgeleverd aan de bedrijfspoorten van Ford in Genk. Tientallen schoolkinderen kwamen koekjes uitdelen aan de Ford-arbeiders, die de poorten blokkeren. Dat werd met applaus onthaald.

In de fabriek in Genk werken momenteel 231 ex-mijnwerkers. Dat cijfer maakte Michel Dylst bekend, die met een tiental ex-mijnwerkers naar de bedrijfspoorten afzakte als steunbetuiging. Hij stond vroeger als delegee vooraan in de strijd, toen de mijnen dicht gingen.

Ook motorrijder Patrick, een ex-werknemer van Opel Antwerpen, kwam zijn collega’s van Ford in Genk een hart onder de riem steken. Hij heeft een zelfde scenario meegemaakt bij Opel. Hij engageerde zich indertijd om zijn collega’s als een steun te begeleiden en dat gebaar wilde hij ook kenbaar maken in Genk. Hij liet weten dat er via Facebook een oproep werd gelanceerd, opdat tweehonderd Opel-werknemers uit solidariteit naar Genk zouden afzakken.

13.26 Testcircuit Ford Lommel solidair met Genkse collega’s Er rijden geen wagens van Ford op het testcircuit in Lommel. Een honderdtal werknemers en vakbondsleden blokkeren er sinds de vroege ochtend samen met mensen van Genk de toegang. Ook uit andere bedrijven daagden mensen uit solidariteit op. De vestiging in Lommel is overigens zeer verweven met Genk, waardoor er
onduidelijkheid is over de toekomstige organisatie.

De vakbonden kondigden de 24-urenstaking in Lommel aan nadat de sluiting van de fabriek in Genk bekendraakte. “Deze actie is een signaal ter ondersteuning van de mensen in Genk. Maar natuurlijk hebben wij ook een en ander te heronderhandelen”, zegt Rudi Theunissen van ABVV. Ook in Lommel werd eind 2010 beslist om 12 procent loon in te leveren in ruil voor investeringen in Genk.

Vrezen voor hun toekomst doen ze in Lommel niet. Het is de enige testbaan in Europa, wereldwijd zijn er een vijftal. Maar er zijn wel veel ‘verbindingen’ met Genk. Zelfde personeelsdienst, informatica-infrastructuur, cao’s … “Hoe gaan we dit alles uit elkaar trekken?”, vraagt Theunissen zich af. “We hebben hier voor de telefoon zelfs
het 089-netnummer van Genk in plaats van 011 van Lommel.”

En ook het sociaal overleg zal grondig wijzigen. “Waar we vroeger met 5.000 rond de tafel zaten, zitten we er nu met 300.” In Lommel beseffen ze ook de ironie: ze testen er wagens uit de Europese Fordfabrieken. Dus ook Ford-modellen uit Valencia, waarheen de productie van Genk zal verhuizen.

13.11 “Dit doet men niet met mensen” (regisseur Stijn Coninckx) Regisseur Stijn Coninx, die momenteel bezig is in Limburg met de opnames van zijn film over het leven van Rocco Granata, is tussen de opnames door spontaan naar de
bedrijfspoorten in Genk afgezakt als steunbetuiging. “Ik vind dat men dit niet doet met mensen. Het is op de meest laffe manier gebeurd. Ik vind het niet kunnen hoe men hier omgaat met de waardigheid van mensen, die hier keihard werken,” zei Stijn Coninx in een reactie in Genk.

“Ik ben zelf Limburger, ik woon in Zonhoven en ik heb vroeger al de film Daens gedraaid. Ik ben dus gevoelsmatig verbonden met dit soort situaties. Wat hier gebeurt, is onwaarschijnlijk,” aldus Coninx.

13.06 “Ik nodig Odell uit naar de blokkade te komen kijken” (Erik Verheyden, ABVV)
ABVV-hoofdafgevaardigde Erik Verheyden liet aan de Genkse bedrijfspoorten verstaan dat de focus er voorlopig op ligt om alles binnen het bedrijventerrein te houden. “Ik nodig
Stephen Odell uit om hier eens naar de blokkade te komen kijken. Ik schat dat hier zo’n tienduizend wagens op het terrein staan. Dat betekent dus een serieus kapitaal. Daarnaast zijn hier nog veel onderdelen”, aldus Verheyden.

“Op het terrein staan zo’n vierhonderd wagens type B-Max, waarop klanten aan het wachten zijn. De focus ligt ook op het Duitse Saarlouis, waar de Ford-vestiging wacht op onderdelen van in Genk. We verwachten dus druk vanuit Duitsland, ook vanuit Keulen”, gaat Verheyden verder.

In Genk worden onder meer onderdelen gemaakt voor de Focus en de Fiesta in Duitsland en Spanje. Na deze week wordt er nog op 13, 14 en 15 november gewerkt. Vervolgens volgt een week economische werkloosheid en dan nog een week werken. In principe kunnen tijdens die acht dagen opnieuw duizend wagens per dag van de band rollen, maar het is afwachten of dat ook zal gebeuren.

“Ik besef dat die 8.000 wagens meer waarde zouden vertegenwoordigen dan de losse stukken, die hier nu liggen. Er is bovendien nog plaats genoeg om wagens te stallen. Die ervaring hebben we van in 2003”, aldus Verheyden.

13.02 Ook twee Britse fabrieken moeten dicht, nog 1.500 banen bedreigd

Ford gaat ook zijn fabrieken in de Britse plaatsen Southampton en Dagenham sluiten. Dat melden de vakbonden en verschillende Britse media. In Southampton wordt de
bestelwagen Transit geproduceerd, terwijl in Dagenham onderdelen worden gemaakt. In de fabrieken werken 1.500 mensen. Woensdag waren er al geruchten dat Ford na Genk ook Southampton zou sluiten.

Dat is in vergelijking met de Limburgse vestiging een kleinere fabriek, met 530 werknemers. Met Dagenham (970 werknemers) erbij komt het totale jobverlies door de herstructurering bij Ford in Europa uit op ongeveer 5.800 directe banen.

12.20 Blokkade Ford Genk bedreigt buitenlandse fabrieken

Een aantal cruciale onderdelen kunnen niet vertrekken naar bedrijven in het Duitse Saarlouis en het Spaanse Valencia door de blokkade van Ford Genk. De vakbonden willen dat als wapen gebruiken tijdens de onderhandelingen met de directie ‘om zoveel mogelijk uit de brand te slepen’.

Er worden vrachtwagens en treinen tegengehouden die al vertrekkensklaar waren.

12.15 Europese directie ontkent dat Kris Peeters al op de hoogte was De Europese directie van autobouwer Ford ontkent dat Vlaams minister-president Kris Peeters al eerder op de hoogte was van de plannen met Ford Genk. “De ondernemingsraad werd als eerste op de hoogte gebracht”, zegt John Gardiner, directeur Public Affairs bij Ford Europe. De Belgische directie werd overigens pas “zeer kort vooraf” geïnformeerd.

“De beslissing viel vrijdag in de Verenigde Staten”, zegt Gardiner. Op maandag werden de vakbonden vervolgens uitgenodigd voor een bijzondere ondernemingsraad op woensdag. Er werd ook contact opgenomen met Peeters en premier Elio Di Rupo, omdat topman Stephen Odell hen ook wilde spreken. Daarbij werd niet gezegd waarover dat gesprek zou gaan, benadrukt Gardiner.

In verschillende kranten staan berichten dat Peeters al op voorhand wist wat er met Genk zou gebeuren. Aan de basis liggen uitspraken die Odell zou hebben gedaan toen hij met de federale regering samenzat. Gevraagd waarom hij de zaak niet eerder kwam bespreken, zou Odell gezegd hebben dat er al contact was met Peeters.

“Er is inderdaad regelmatig contact, maar dan over andere onderwerpen”, zegt Gardiner, die handelsakkoorden als voorbeeld geeft. Volgens hem dateert het laatste gesprek al van enkele maanden geleden.

11.45 ‘Bouwsector kan met ontslag bedreigde werknemers opvangen’ (Confederatie Bouw)

Minstens 500 van de 4.500 met ontslag bedreigde werknemers bij Ford Genk kunnen in de bouwsector terecht. Dat leidt de Vlaamse Confederatie Bouw (VCB) af uit de tewerkstellingsresultaten na een eerdere schrapping van 3.000 arbeidsplaatsen bij Ford Genk in 2003.

Op de eerste plaats vonden de ex-Ford-medewerkers toen opnieuw werk in andere metaalverwerkende bedrijven. Op de tweede plaats kwamen de
bouwbedrijven als nieuwe werkgevers naar voren, stelt VCB.

Enkele jaren geleden heeft de confederatie lokaal, speciaal voor de bemiddeling van kandidaten voor de bouw, de NV FIBS opgericht. De werknemers van Ford die geïnteresseerd zijn in een bouwjob, kunnen zich ook nu bij FIBS melden.

Van de ex-Ford-medewerkers die na een eerdere schrapping van jobs bij Ford Genk in 2003 opnieuw werk vonden, bleef 32 procent in de metaalsector aan de slag, terwijl 68 procent in andere sectoren terechtkwam. Twaalf procent van die laatste groep belandde in de bouwsector.

De Confederatie Bouw is optimistisch en verwacht dat de groene bouweconomie – duurzaam en energiezuinig bouwen – de komende jaren extra
werkmogelijkheden zal bieden. Ook kampt de sector met een verouderend personeelsbestand, meent de confederatie.

11.10 Kris Peeters: ‘Contact met Ford-topman Odell is misverstand’

Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) ontkent op Radio 1 het gerucht dat aan de poorten van Ford Genk de ronde deed, dat hij contact had met de directie van Ford Genk de laatste weken. “Ik heb in september geen contact meer gehad met Ford-topman Steven Odell. Ons laatste contact ging over het vrijhandelsakkoord tussen Europa en Japan. Ik heb het de laatste weken niet met hem over een sluiting van Ford Genk.”

Ik hoop dat dat misverstand zeer snel uit de wereld wordt geholpen, daar is niemand mee gediend”, aldus Peeters. Hij ontkende ook dat de timing van de sluiting iets te maken heeft met de voorbije gemeenteraadsverkiezingen. “Er werd vrijdag pas over beslist in Detroit. Men ligt daar niet wakker van de gemeenteraadsverkiezingen.”

10.43 Eddy Eerdekens: ‘Stilte van Elio Di Rupo is oorverdovend’

Knack.be-hoofdredacteur Eddy Eerdekens analyseert de impact van de sluiting van Ford Genk op Limburg. “De Limburgers moeten opnieuw hun toekomst opeisen in Brussel.”

10.35 Johan Van Overtveldt: ‘Idee van Peeters voor task force Limburg verdient alle steun’

Trends-hoofdredacteur Johan Van Overtveldt schrijft in een opinie dat de idee van Peeters om een task force voor Genk en Limburg op te zetten, alle steun verdient: “Indien goed aangepakt kan vanuit een dergelijke task force de impulsen gegeven worden om nieuwe, toekomstgerichte activiteiten naar de zwaar gehavende regio te halen.”

10.29 KRC Genk mag van UEFA geen steun betuigen aan Ford Genk

De spelers wilden in het Europa League-duel tegen Sporting Lissabon hun steun betuigen aan de werknemers. “Dit raakt onze gemeenschap in het hart van zijn sociale en economische activiteit, waarvan KRC Genk integraal deel van uit maakt.”

De spelers wilden reeds vanavond tegen Sporting Lissabon in de Europa League hun steun betuigen door een rouwband of een speciaal T-shirt te dragen, maar de UEFA staat dat niet toe. Dergelijke acties worden slechts in uitzonderlijke gevallen toegelaten. Bovendien is Ford een van de sponsors van de Champions League.

KRC Genk roept dan maar zijn supporters op om een zwarte rouwband te dragen.

10.20 Meer dan honderd mensen verzameld aan bedrijfspoorten Ford Genk
Terwijl donderdagochtend rond 6 uur een dertigtal mensen de bedrijfspoorten blokkeerde van Ford Genk, is het aantal in de loop van de ochtend toegenomen tot een honderdtal. Intussen is er ook een tweede carrosserie van een Mondeo-model naar de poorten gebracht met de bedoeling die in brand te steken, als symbool voor de onvrede. De arbeiders die normaal gezien donderdag aan de slag moesten, staan in groepjes bij elkaar. Ze bespreken de dramatische gebeurtenissen bij Ford Genk.

Onder hen ook de burgemeester van Riemst, Mark Vos (CD&V), die als bediende werkt op de afdeling voor de levering van afgewerkte voertuigen naar klanten. Hij noemde de beslissing tot sluiting “een ramp voor de regio”, maar ook voor zijn eigen gemeente, waar tientallen Ford-gezinnen wonen.

Donderdag kwamen aan de poorten van Ford Genk ook de onderhoudsploegen en ironisch genoeg diegenen die de productielijnen moeten
omvormen voor de drie nieuwe modellen, die nu naar het buitenland verhuizen. Ze hebben zich aangemeld met hun badge, zodat Ford hen alsnog
moet uitbetalen. Daarna verlieten ze hun werkplek.

De drie vakbonden gaan donderdagvoormiddag eerst elk apart vergaderen. Donderdagavond zitten ze op een geheime locatie bijeen om hun acties en tactiek voor de komende dagen en weken te bespreken.

10.12 ‘Ik moet lachen met een taskforce’ (vakbondsman)
ACV-vakbondsman Gaby Colenbunders heeft de nacht doorgebracht aan de geblokkeerde bedrijfspoorten van Ford in Genk. De beslissing van de Ford-directie tot sluiting dringt stilaan door. Hij heeft ook alle uitspraken van politici en nieuwsberichten kunnen overschouwen en moet naar eigen zeggen “lachen” als er gesproken wordt over een taskforce en een nieuw Limburgplan.

“Het overgrote deel dat hier werkt zijn laaggeschoolden. Ze zijn bezig geweest met bouten en schroeven en kennen alleen deze fabrieksmuren. Niemand beseft dat dit een bloedbad is voor Limburg.”

“Ik dacht dat we hier nog een toekomst hadden in Genk, maar hoe moet dat met een onbetrouwbare directie? Wat hier gebeurd is, is meer dan
een leugen. Dit is misdadig, ” gaat de vakbondsman verder.

Hij vindt het wel enorm hartverwarmend dat de afgelopen nacht ex-Ford-werknemers naar de bedrijfspoorten afzakten om hun steun te betuigen. Een van de meest fanatieke supportersgroepen van KRC Genk, Geneche 07, is een spandoek komen ophangen. “Afgelopen nacht zijn Ford-werknemers gekomen die niet konden slapen. Sinds 2 uur staat hier een 25-tal mensen. Normaal gezien komen vandaag delegaties van DAF en
Audi om hun steun te betuigen, ” vertelt de doorwinterde vakbondsman.

Hij vindt het wel jammer dat er geen steun komt vanuit Ford in Duitsland. “Geen enkel woord van steun”, aldus Colenbunders. Hij is vermoeid want staat al sinds maandagmiddag aan de poorten in Genk. Maar wat kan hij thuis gaan doen? Aan de Genkse bedrijfspoorten vragen de mensen zich ook af tot welke menselijke drama’s de sluiting zal leiden, want bij de vorige herstructureringen steeg iedere keer het aantal zelfdodingen.

10.01 uur Krantencommentaren: ‘Politici schuiven elkaar zwarte piet toe, in plaats van samen te werken’
De manier waarop Ford de sluiting van de Genkse vestiging bekendmaakte was “laf en onbeschoft” en getuigt van een gebrek aan fatsoen. Zo wordt in de commentaren van verschillende Vlaamse kranten benadrukt. Tegelijkertijd wordt ook uitgehaald naar de verschillende regeringen, die elkaar de zwarte piet proberen door te spelen, in plaats van een concreet beleid te voeren.

Het Belang van Limburg pakt uit met een opvallende voorpagina, die enkel de tekst “een bedrijf dat alleen aan winst denkt, is een slecht bedrijf”, bevat. Het gaat om een citaat van Henry Ford, de oprichter van het automerk. In het commentaarstuk uit Eric Donckier ook felle kritiek op de internationale directie van Ford, die Genkse werknemers heeft “belogen en bedrogen”.

In zusterkrant Gazet van Antwerpen noemt Paul Geudens de Ford-top cynisch en onmenselijk. “De bobo’s van Ford Europa zitten met hun werknemers niets in. Ze vinden de communicatiestrategie (…) belangrijker dan het lot van ruim tienduizend mensen.”

In Het Nieuwsblad wordt de communicatie van Ford dan weer als “hufterig” afgedaan. “Wie op die manier woordbreuk pleegt en dat niet eens erg lijkt te vinden, mist elementair fatsoen”, vindt Liesbeth Van Impe.

In het commentaarstuk van Steven Samyn in De Morgen zijn de Belgische politici dan weer kop van jut. “In plaats van samen aan de kar te trekken, spelen de verschillende regeringen een rondje zwartepieten. Net alsof dat al ooit investeringen heeft aangetrokken.”

Bart Sturtewagen sluit zich daarbij aan. “De mensen op wie we rekenen om feiten te analyseren, een visie te ontwikkelen en een beleid te voeren, komen niet verder dan een welles-nietesspel”, schrijft hij in De Standaard. “Zolang er meer energie gaat naar het elkaar afblokken, gebeurt er niets en zijn er alleen verliezers.”

Die conclusie wordt ook door Luc Van der Kelen van Het Laatste Nieuws getrokken. “Had gezamenlijk optreden het drama kunnen voorkomen? Dat is niet zeker, gezien de economische realiteit, maar als een land optreedt in verspreide slagorde, wordt het helemaal moeilijk.”

Stefaan Michielsen van De Tijd pleit in zijn commentaarstuk ten slotte voor beleid dat meer inzet op industriële activiteit. “De de-industrialisering is niet onafwendbaar. Die trend kan worden gekeerd. Dat veronderstelt wel dat de beleidsmakers in ons land, op de verschillende niveaus, dringend een coherent actieplan opzetten voor een duurzame revival van de industrie.”

09.26 uur Overleg tussen Vlaamse en federale regeringDe Vlaamse en de federale regering vergaderen om 19.30 uur over Ford Genk. Dat zegt het kabinet van Vlaams minister-president Kris Peeters.

De vergadering komt er op vraag van de Vlaamse regering en vindt plaats in het Errerahuis, de ambtswoning van de Vlaamse regering in Brussel. Het gaat om een vergadering van de kern van de Vlaamse en de federale regering, aangevuld met enkele betrokken vakministers. .

07.01 uur Ook Ford Lommel geblokkeerdDe testbaan van Ford Europa in Lommel ligt sinds 6 uur voor voorlopig 24 uur plat. Dat werd vernomen van de vakbondsafgevaardigden aan de bedrijfspoorten van Ford Genk. Een zestigtal actievoerders blokkeert de toegang van de testbaan, waar normaal gezien testen zouden plaatsvinden voor de nieuwe Mondeo.

De actie in Lommel zet de directie van Ford Europa onder druk. Op de testbanen in Lommel werkt een vierhonderdtal mensen. Ze leggen het werk neer uit solidariteit met hun collega’s bij Ford Genk. De staking in Lommel ging van start na het vertrek van de nachtploeg.

06.50 uur Verslagenheid slaat om in woedeAan de bedrijfspoorten van Ford Genk werd een carrosserie, een soort ruwbouw van een wagen, naar buiten gereden en in brand gestoken. Sommigen moesten naar huis gestuurd worden, om daar hun woede te bekoelen, vertellen de vakbondsafgevaardigden die de nacht doorbrachten aan de poorten.

De leden van de ochtendploeg, die rond 6 uur aan de bedrijfspoorten arriveerden, hebben zich gewoon aangemeld en konden dan weer vertrekken. Ze bleven na het aanmelden wel aan de poort staan.

Een Britse vrachtwagenchauffeur uit Dagenham wilde absoluut het bedrijf binnenrijden om te leveren, maar hij geraakte uiteraard niet voorbij de geblokkeerde poort. Het ziet er dus naar uit dat de Fordarbeiders zwaar strijd gaan leveren voor hun fabriek, waarbij niets het bedrijf mag verlaten.

06.04 uur Vakbonden vragen brugpensioen vanaf 50 jaar“We zullen alles doen wat in onze macht ligt om naakte ontslagen te vermijden en daar hoort brugpensioen op 50 jaar bij.” Dat zegt Rohnny Champagne van de socialistische vakbond.

De consultatieronde na de sluiting van Ford Genk moet nog starten, maar de vakbonden laten nu al verstaan dat ze alle middelen willen inzetten om zo veel mogelijk uit de brand te slepen voor de 4.300 werknemers van de fabriek.

Brugpensioen zal daarbij een belangrijke rol spelen, zeker omdat de werknemers met een gemiddelde leeftijd van 48 jaar relatief oud zijn. Volgens een eerste schatting van Gert Steegmans van de liberale vakbond zouden 1.800 werknemers van Ford Genk in aanmerking komen voor brugpensioen op vijftig. Champagne houdt het op “een pak meer dan duizend werknemers”.

06.02 uur Lees ook: Woede, verontwaardiging en tranen Woede, verontwaardiging en tranen aan de poorten van Ford Genk 06.00 uur. Goeiemorgen. Welkom bij de derde dag van de live verslaggeving van Knack.be over de sluiting van Ford Genk. Ook vandaag houden we u non-stop live op de hoogte van alle ontwikkelingen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content