‘Helft van de verkeerslichten is overbodig’

© Belga

Vijftig procent van de verkeerslichten kan volgens Touring verwijderd worden zonder negatieve gevolgen voor de veiligheid. In de bebouwde kom zouden zelfs negen van de tien lichten kunnen verdwijnen, aldus VAB. Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid roept op tot voorzichtigheid.

‘Wetenschappelijke studies tonen aan dat wanneer weggebruikers te lang voor een rood lichten moeten wachten, dit onveilig gedrag uitlokt’, aldus Danny Smagghe van Touring Dat in De Morgen en Het Laatste Nieuws. ‘Dit geldt bovendien ook voor fietsers en voetgangers.’

Minder verkeerslichten zorgen daarenboven voor minder uitstoot. Volgens Touring kunnen 900 van de 1.700 verkeerslichten in het Vlaams Gewest weggenomen worden. ‘Aan een kruispunt zonder lichten vertragen in principe alle weggebruikers, wat sowieso voor een veiliger klimaat zorgt’, zegt Smagghe. Een andere oplossing is om die verkeerslichten tussen 23.00 en 06.00 uur in knipperlichtmodus te zetten.

In de bebouwde kom is de wildgroei aan verkeerslichten nog groter: ‘Als we daar consequent 30 km/u zouden aanhouden, kunnen negen van de tien lichten weg’, aldus Maarten Matienko van VAB.

De situatie op elk kruispunt dat heraangelegd wordt, wordt opnieuw geëvalueerd, zegt Ilse Luypaert van Wegen en Verkeer. ‘We houden rekening met twee elementen: de verkeersstroom moet zo dynamisch mogelijk zijn, en de veiligheid van voetgangers en fietsers moet gegarandeerd blijven.’

‘Er zit een grond van waarheid in, maar we moeten dit geval per geval bekijken’, reageert Karin Genoe van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid in De Ochtend. ‘De verkeerlichten zijn in het leven geroepen om verschillende verkeersstromen niet met elkaar in contact te laten komen.’

Het BIVV vraagt aandacht voor de zwakke weggebruikers. ‘Nu al zien we dat ouders twijfelen of hun kinderen wel met de fiets naar school kunnen. Neem die lichten weg, en dat zal nog erger worden.’

In De Standaard maakt Willy Miermans, docent verkeerskunde aan de Universiteit Hasselt, brandhout van de studie waar Touring naar verwijst. In het onderzoek van het Britse Institute of Economic Affairs (IEA) wordt ook gesteld dat de verkeerslichten een economisch verlies zouden veroorzaken. ‘Kort samengevat: de minuut die een chauffeur op zijn traject verliest, wordt vermenigvuldigd met het aantal chauffeurs. Dat geeft dan miljoenen verloren minuten. Zoiets is onzin. Een miljoen keer niks is nog altijd niks. Dan moeten mensen in bedrijven ook niet te lang naar het toilet gaan.’

Ook bij de milieuimpact heeft hij bedenkingen: ‘Als je niet met de auto rijdt, dan pas beteken je iets voor het milieu.’

(Belga/JH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content