“Heel dicht bij een akkoord”

(Belga) Federaal minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) heeft woensdag in de Kamer benadrukt dat hij in november tot een globaal compromis wil komen over de hertekening van de NMBS. “We staan heel dicht bij een akkoord, met de vakbonden én binnen de regering”, klonk het. “Nog twee, drie, vier weken voortpraten zal niets meer bijbrengen.” Magnette blijft ook vasthouden aan zijn plan voor een structuur met twee entiteiten.

Magnette besprak woensdag zijn hervormingsplannen voor de Belgische spoorwegen met de bevoegde Kamercommissie. Zwaaiend met een recent advies van de advocaat-generaal van het Europees Hof van Justitie probeerden sommige fracties een nieuw pleidooi voor een volledig eengemaakte structuur, zonder opsplitsing in vervoersmaatschappij en infrastructuurbeheerder. Ten onrechte, onderstreepte Magnette. Het advies spreekt zich niet uit over een unieke structuur, wel over het holdingmodel in Duitsland en Oostenrijk. En daar is hij allerminst voor gewonnen. “Zo’n holdingmodel werkt niet goed en blijft juridisch zwakker dan andere modellen.” De minister houdt dan ook vast aan zijn voorstel met twee entiteiten, waarbij elk “het monopolie” krijgt op bepaalde zaken. Zo zou alle contact met de reizigers bijvoorbeeld via de NMBS lopen. “Nostalgie” naar één entiteit levert niets op, zo trad N-VA’er Steven Vandeput Magnette bij. Hij had opvallende woorden van lof voor de “zeer verstandige uitgangspunten” van de minister en zijn “moed” om het been stijf te houden tegenover de vakbonden na hun grootscheepse staking. Toch vreest hij net als onder meer Jef Van den Bergh (CD&V) en Stefaan Van Hecke (Groen) dat Magnette door zijn aangekondigde vertrek als minister de hervormingen hypothekeert. “Er zal een andere minister zijn, maar van dezelfde partij en met hetzelfde kabinet”, suste Magnette. De bedoeling blijft dat de nieuwe NMBS op 1 januari 2014 – “een half jaar voor de verkiezingen” – van start kan. (NICOLAS MAETERLINCK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content