‘Haal maximumsnelheid naar beneden’

File op de ring van Brussel: volgend jaar nog erger? © BELGA

Vijftig organisaties die actief zijn rond verkeersveiligheid en mobiliteit stellen voor om de maximumsnelheid op sommige wegtypes te verlagen. Dat is één van de 31 aanbevelingen die tot stand kwamen onder leiding van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde.

Die organiseerde de bevraging op initiatief van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits, die de regionalisering van verschillende mobiliteitsbevoegdheden voorbereidt.

Crevits is tevreden met de 31 aanbevelingen. “Dit is een belangrijke richtingaanwijzer op weg naar een verkeersveiliger Vlaanderen”, zegt ze. “Deze conferentie heeft aangetoond dat de wil en de motivatie bij alle partners aanwezig is om extra inspanningen te leveren.”

Lagere maximumsnelheden

De organisaties stellen onder meer voor de maximumsnelheid op wegen met 2×2 rijstroken en een middenberm te verlagen tot 90 kilometer per uur in plaats van de huidige 120 kilometer per uur. Op andere wegen buiten de bebouwde kom moet 70 kilometer per uur de regel zijn.

Ander belangrijk punt is de hervorming van de rijopleiding, die niet meer ophoudt bij het behalen van het rijbewijs. Daarna moet een opvolgtraject worden voorzien, om zo tot levenslang leren te komen. Bij overtredingen moeten er meer leermaatregelen worden opgelegd.

Technische keuring

De technische keuring moet worden uitgebreid tot alle gemotoriseerde voertuigen, waaronder ook landbouwvoertuigen en motorfietsen. De technische controles langs de weg dienen te worden opgevoerd.

De aanbevelingen moeten ertoe bijdragen dat het aantal doden op de weg in 2020 daalt tot 200 per jaar. “Samen kunnen we Vlaanderen omvormen tot een Europese voorbeeldregio inzake verkeersveiligheid”, maakt Crevits zich sterk. (Belga/TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content