GPS-maker TomTom: Files in Antwerpen, Brussel en Luik worden steeds erger

06/11/13 om 00:00 - Bijgewerkt om 05:50

De files in en om Antwerpen, Brusel en Luik worden elk jaar erger. Dat heeft de gps-fabrikant TomTom gemeten. Chauffeurs in de grootsteden staan jaarlijks honderden uren stil.

GPS-maker TomTom: Files in Antwerpen, Brussel en Luik worden steeds erger

File op de ring van Brussel: volgend jaar nog erger? © BELGA

Door de files duurt een autorit in Brussel dit jaar gemiddeld 34 pct langer dan normaal, voor Antwerpen is dat 28 pct en in Luik 16 pct. Dat blijkt uit de TomTom's Traffic Index. Brussel is de negende filegevoeligste stad van Europa, terwijl de congestie in Antwerpen dit jaar sterker steeg dan in Brussel en Luik.

Ochtendspits is een ramp

Gemeten aan de cijfers van het tweede kwartaal van 2013 duurt een gemiddelde rit in de ochtendspits in Brussel 71 pct langer dan normaal. In de avondspits loopt dat op tot 92 pct. De 34 procent buiten de spitsuren is overigens slechter dan het jaar voorheen. In 2012 was dat nog 32 pct.

In Antwerpen duurt een rit in de ochtendspits 62 pct langer dan normaal, in de avondspits 79 pct. Gemiddeld moet een automobilist rekenen dat zijn reistijd in de Sinjorenstad 28 pct langer duurt, vorig jaar was dat 23 pct. In Luik duurt een autorit gemiddeld 16 pct langer (bijna 14 pct in 2012), zowel ochtend- als avondspits duren gemiddeld ruim een derde langer dan normaal.

De vertraging per uur tijdens de piek bedraagt in Brussel 49 minuten, wat langer is dan in Antwerpen (42 minuten) en Luik (20 minuten). Wie dagelijks dertig minuten in Brussel moet rijden, staat op jaarbasis maar liefst 103 uur stil. In Antwerpen is dat 94 uur en in Luik 57 uur.

Nummer negen in Europa

De TomTom's Traffic Index is volledig gebaseerd op daadwerkelijke reistijden van auto's en kijken zowel naar snelwegen als regionale en lokale wegen. Daaruit blijkt dat files op snelwegen beter meevallen dan op de andere wegen. De methodiek vergelijkt reistijden tijdens niet-drukke perioden (het verkeer kan gewoon doorrijden) met reistijden tijdens een spitsuur. Het verschil hiertussen wordt uitgedrukt in een percentage in tijd dat iemand langer onderweg is.

In Europa staat Brussel op de negende plaats van filegevoelige steden, in 2012 was dat nog de tiende plaats. Wereldwijd eindigt onze hoofdstad op nummer zestien, de kroon wordt gespannen door Moskou (65 pct), Istanboel (57 pct) en Rio de Janeiro (53 pct).

'Real-time' informatie tegen files

We zien een duidelijk patroon waaruit blijkt dat het aantal verstoppingen weer toeneemt nu verschillende economieën opkrabbelen uit de recessie", aldus TomTom's CEO Harold Goddijn. "De traditionele methodes om met deze problemen om te gaan, zoals het aanleggen van nieuwe wegen, of het verbreden van reeds bestaande wegen, blijken niet langer effectief te zijn. De manier waarop men verkeersproblemen aanpakt moet radicaal worden omgegooid."

Goddijn merkt op dat real-time verkeersinformatie kan helpen om verkeersopstoppingen in stedelijke gebieden te verlichten, door automobilisten weg te leiden van waar het vastloopt en ze te helpen beter geïnformeerde beslissingen te nemen. (Belga/TV)

Onze partners