Ewald Pironet
Ewald Pironet
Senior writer van Knack
analyse

07/03/17 om 16:24 - Bijgewerkt op 08/03/17 om 16:24
Uit Knack van 08/03/17

'Er is maar één reden waarom de NMBS nog niet failliet is: ze is too big to fail'

Ook de regering-Michel krijgt de problemen bij de NMBS niet opgelost: de macht van de vakbonden blijft groot, de politisering neemt toe in plaats van af. Haalt het spoorwegbedrijf 2025?

Zelden werd zo weinig van een nieuwe ceo verwacht als van Sophie Dutordoir bij de NMBS. De voormalige topvrouw van Electrabel, die tussendoor een delicatessenzaak uitbaatte, volgt deze week Jo Cornu op bij het logste van onze overheidsbedrijven. Cornu heeft de afgelopen drieënhalf jaar telkens weer gezegd waar het op stond: de NMBS is te duur. Een studie uit 2015 wijst uit dat ze gemiddeld 110 miljoen euro meer verteert dan vergelijkbare buitenlandse spoorwegmaatschappijen, terwijl de kwaliteit van haar dienstverlening lager is. Cornu benoemde de problemen, maar heeft er zo goed als niets aan gedaan. Zal Dutordoir daar wel in slagen? Niemand gelooft het echt.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners