Eerste praktijktest voor Vlaanderen met elektrische lijnbus in Gent

(Belga) In het kader van een Europees project rond mobiliteit (e-mobility NSR) wordt er nog tot en met donderdag een elektrische lijnbus ingezet op een van de drukste stadslijnen in Gent. Het gaat voor Vlaanderen om de eerste praktijktest in echte omstandigheden, zo werd vernomen van verkeersdeskundige professor Johan De Mol van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit aan de Universiteit Gent.

De bus wordt al iets meer dan een week, en nog tot en met donderdag, ingeschakeld op lijn 5 van de Dampoort tot aan het Universitair Ziekenhuis. Het voertuig telt 23 zitplaatsen en biedt ook ruimte voor 25 staande passagiers, en op een Franse nummerplaat na, verschilt het qua uitzicht nauwelijks van een reguliere lijnbus. “De bus rijdt dagelijks tussen vijf en zes uur, goed voor vijftig procent van zijn energieverbruik”, aldus De Mol. “De natuurlijke omstandigheden zijn wel goed; er is geen verwarming nodig die ook energie vergt.” Binnen hetzelfde project onderzoekt het EELAB van de UGent onder meer de levensduur van batterijen en zorgt de vakgroep TELIN voor een monitoring per seconde waarvoor de voertuigen precies energie nodig hebben. Aan het Europese project werkt ook de Lessius Hogeschool mee, vooral met een testbank. Naast het onderzoek met de lijnbus vindt er binnen het project ook een onderzoek plaats met elektrische deelwagens bij co-housinggezinnen. Daar wordt onder meer gepeild naar verwachtingen, en hoe die meningen evolueren na het gebruik van de voertuigen. (KAV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content