Duiveluitdrijvingen: ‘Er is een netwerk actief om slachtoffers van België naar Marokko te lokken’

'Die exorcist doet je pijn met een stok om achteraf te zeggen dat de djinn daar zit. De volgende dag heb je daar pijn en ga je het nog geloven ook.' © Hatim Kaghat
Montasser AlDe'emeh
Montasser AlDe'emeh Terrorisme-onderzoeker aan de UGent en de KU Leuven

Een agressieve neuskanker dreef Abdeslam in de handen van een exorcist. Islamoloog Montasser AlDe’emeh vertelt zijn verhaal. ‘Mijn leven is verwoest.’

In september schreef ik voor Knack een artikel over duiveluitdrijvingen, met name over hoe deze praktijken in België nog steeds springlevend zijn binnen de islam en het katholicisme.

'Mijn leven werd verwoest. Mensen hebben me dit aangedaan, niet die kanker.'
‘Mijn leven werd verwoest. Mensen hebben me dit aangedaan, niet die kanker.’© Hatim Kaghat

Na de publicatie van het artikel nam Abdeslam via de redactie van Knack contact met me op. Ik vertel hier graag het verhaal van de man. ‘Als mensen in landen als Marokko ziek worden, dromen ze van een behandeling in westerse ziekenhuizen. Ik deed het omgekeerde, ik ging naar een duiveluitdrijver in Marokko.’

Abdeslam werd getroffen door een erg agressieve neuskanker en trok in mei 2016 naar Marokko voor een ‘behandeling’. Tot eind oktober 2016 zou Abdeslam in het land blijven. Toen hij uiteindelijk terugkeerde naar België, was de kanker zodanig uitgezaaid dat zijn neus operatief verwijderd moest worden. De Belgische dokters konden nog net voorkomen dat ook zijn ogen aangetast werden.

‘Het verhaal begon in april vorig jaar’, zegt Abdeslams vrouw. ‘Mijn man kreeg van Belgische dokters te horen dat hij kanker had. Het was een zware dag voor ons. Ik kon het maar niet geloven. Eenmaal terug thuis brachten we onze families op de hoogte. Het duurde niet lang vooraleer onze familieleden kwamen. Een van zijn zussen heeft ons toen een visitekaartje van een duiveluitdrijver in Marokko gegeven. Ik was zodanig gefrustreerd door het nieuws van de kanker dat ik kritiek ben beginnen geven op de Belgische dokters en aan hen twijfelde.’

Abdeslam laat me weten dat hij zo via zijn zus in contact kwam met een Marokkaanse sekte die genezing belooft, onder andere door een behandeling met kruiden. Zelf wijst de man ook met een beschuldigende vinger naar een Antwerpse islamleerkracht. Zij zou deel uitmaken van een netwerk dat kwetsbare mensen van België naar Marokko lokt door ze te manipuleren.

Abdeslam neemt over: ‘Mijn zussen zeiden dat ze in het verleden met allerlei ziektes kampten en na een bezoek aan een duiveluitdrijver genezen waren. Ik geloofde hen. Toen ging het snel. Ze belden met de exorcist die in Tanger verblijft. Mensen kwamen ondertussen naar mij om me te overtuigen van de effectiviteit van zijn behandelingen. Later bleken ze allemaal leugenaars, ingezet om slachtoffers te overtuigen. Ik ontdekte dat er een netwerk actief is om slachtoffers naar Marokko te lokken.’

‘Mijn leven werd verwoest door die mensen. Die kanker is niets in vergelijking met wat er is gebeurd. Mensen hebben me dit aangedaan, niet die kanker.’

'De islam in Europa is in handen van schurken en charlatans die veel geld verdienen.'
‘De islam in Europa is in handen van schurken en charlatans die veel geld verdienen.’© Hatim Kaghat

Volgens Abdeslam maakt een Antwerpse islamleerkracht deel uit van het netwerk. ‘Zij verkoopt kruiden die gebruikt worden bij duiveluitdrijvingen hier in België.’ Hij toont me zakken kruiden. ‘Op de zakjes staat ook uitleg in het Nederlands, er staat dat de kruiden allerlei kankers genezen. Ze laten zakken uit Marokko overkomen naar hier. Vaak transporteren ze die zakken via bussen. Ze importeren ook speciale olijfolie waar koranverzen over zijn gereciteerd om die hier tegen dure prijzen te verkopen.’ Abdeslam toont me een potje olijfolie van veertig euro.

‘Mijn zussen hebben die producten gekocht van de islamleerkracht. Kun je je voorstellen dat mensen die les geven aan kinderen zich met zulke praktijken bezighouden? Toen ik naar Marokko ging, heeft ze me zelf begeleid naar die duiveluitdrijver. Zij houden contact en om de zoveel maand neemt ze mensen mee voor een duiveluitdrijving. Ze hebben zelfs samen een chatgroep op WhatsApp opgericht waar ze mensen aan toevoegen om ze te indoctrineren.’

‘Als ik nu moet kiezen welk vak mijn kinderen moeten volgen op school, mogen ze van mij zeker geen islam volgen. Ik ben echt bang geworden van die mensen. De islam in Europa is in handen van schurken en charlatans die veel geld verdienen. Imams die niet eens een diploma hebben kunnen hier lang meedraaien en mensen allerlei zaken wijsmaken. De exorcisten in Marokko rekenen op hen om mensen naar daar te lokken.’

Abdeslam laat uitschijnen dat de mensen in het netwerk veel ervaring hebben met deze praktijken. ‘Die mensen zijn al jaren bezig. De exorcist had duidelijk een plan. Toen hij te horen kreeg dat ik kanker had, heeft hij er alles aan gedaan om mij naar Marokko te lokken. Ik betaalde uiteindelijk zelf 800 à 900 euro, maar mijn zussen hebben veel meer betaald – enkele duizenden euro’s, denk ik.’

Zijn behandeling hier in België zou binnen twee weken beginnen toen Abdeslam naar Marokko trok, initieel voor een behandeling van een week. ‘Eenmaal in Marokko aangekomen ben ik meteen naar de exorcist gegaan voor een duiveluitdrijving. Ik moest dagelijks liters water met kruiden drinken. De exorcist begon na een tijdje te zeggen dat ik helemaal geen kanker had. Hij zei dat het ging om geesten die mij kwelden, djinns. Het feit dat de Marokkaanse overheid hem liet begaan, dat hij een vergunning had en een visitekaartje waarop staat dat hij kanker geneest, zorgden ervoor dat ik in zijn verhaal trapte. Ik was naïef en geloofde in die verhaaltjes omdat ik op dat moment enorm verzwakt en mentaal doodop was.’

De ‘behandeling’ duurde uiteindelijk geen week, maar vijf maanden. ‘Mijn zus moest van de exorcist op een bepaald moment zelfs overvliegen naar Marokko om zogezegd te helpen met het uitdrijven van de boze geesten. Heel de familie moest komen om die geesten te helpen uitdrijven omdat ik volgens hem op een of andere manier de hele familie met de djinns had opgezadeld.’

Indien ik niet geluisterd had, had ik mijn neus nog.

Abdeslam

Volgden de Belgische dokters tijdens zijn afwezigheid zijn ziekte dan niet op? ‘Mijn dokter vroeg regelmatig aan mijn zussen waar ik was, maar zij vertelden hem dat ik goed geholpen werd in Marokko’, aldus Abdeslam. ‘Mijn dokter in Leuven liet mijn familieleden zelfs weten dat ik dringend moest terugkeren, maar ze verzwegen dat voor mij. Mijn zus zei dat ik haar later dankbaar zou zijn en dat ze niet tegen mij, maar tegen de geest in mij gelogen had.’

‘Na twee weken in Marokko heb ik een volmacht gegeven aan mijn zussen om mijn resultaten in Leuven op te halen. Zij zijn naar de professor gegaan. Hij liet hen weten dat mijn ziekte voor 95 procent kon genezen worden door bestraling, maar ze vertelden me niets. Op aandringen van mijn zussen ben ik in Marokko gebleven. Indien ik niet geluisterd had, had ik mijn neus nog.’

‘Ik moest in Marokko niet alleen liters water met kruiden drinken. Ook werd de Koran van ’s morgens tot ’s avonds gereciteerd terwijl de duiveluitdrijver mij de hele tijd met een stok porde, zogezegd om de djinns uit te drijven. Hij zag hoe de djinns zich in mijn lichaam verplaatsten, beweerde hij. Ze hebben me daar werkelijk gek gemaakt. Ik werd in een moskee in Kurzyana, Tanger behandeld en kreeg er een kamer. Wat ik vreemd vond, is dat de imam van de moskee die praktijken tijdens de vrijdagpreek bekritiseerde terwijl de exorcist wel gewoon in zijn moskee werkte.’

Tijdens de ‘behandeling’ werd Abdeslam een compleet isolement opgelegd. ‘Niemand mocht met ons spreken. Anders was die behandeling zogezegd om zeep. Maar eigenlijk wilden ze gewoon niet dat iemand me de waarheid zou vertellen over wat er gebeurde.’

‘Op een bepaald moment heeft de duiveluitdrijver me zelfs verteld dat ik beter zou sterven. Als ik niet was teruggekomen, was ik sowieso gestorven in Marokko. Als ik zou sterven, zou ik naar de hemel gaan, maakten ze me daar wijs.’

Abdeslam weet dat hij is opgelicht. ‘Als ik terugkijk naar die periode in Marokko, kan ik alleen maar vaststellen dat het om puur bedrog gaat. Die exorcist slaat je met een stok om achteraf te zeggen dat de djinn daar zit. De volgende dag heb je daar pijn en ga je het nog geloven ook. Mij werd verteld dat er honderd à tweehonderd geesten in mijn lichaam zaten.’

Vandaag draagt Abdeslam een neusprothese. ‘Verschrikkelijk! Ik moet opletten dat mijn huid niet geïrriteerd raakt door de prothese. Het is tenslotte een grote open en onbedekte wonde.’

'Zodra ik de praktijken aanklaagde, kreeg ik de hele gemeenschap op mijn dak.'
‘Zodra ik de praktijken aanklaagde, kreeg ik de hele gemeenschap op mijn dak.’© Hatim Kaghat

‘Mijn leven is verwoest. Ik kan niet meer met mijn kinderen spelen. Ik moet altijd opletten voor mijn neusprothese. Ik ga het huis niet meer uit, niet naar de moskee of het café. Vroeger had ik een sociaal leven, nu blijf ik gewoon de hele dag in bed en slaap ik.’

Contact met zijn familie heeft Abdeslam ook niet langer, er woedt een ware familieoorlog. ‘De exorcist en die islamleerkracht hebben mijn familie nu wijsgemaakt dat ze me niet mogen bezoeken omdat ze anders zelf bezeten zullen raken. Mijn familie bezoekt me dus niet meer, al maandenlang niet trouwens.’

Op 27 augustus 2017 doorbrak Abdeslam het stilzwijgen en besloot hij een klacht in te dienen bij de Antwerpse politie. ‘Ik heb geen leven meer. Ik word ook niet geholpen in de gemeenschap. Zodra ik de praktijken aanklaagde, kreeg ik de hele gemeenschap op mijn dak. Verbaast het je dat moslimkinderen vandaag de weg kwijt raken? Je ziet kinderen van zeven, acht, of negen jaar oud die het constant over de zogenaamde kuffar (ongelovigen, nvdr.) hebben. Dat is de schuld van dit soort islamleerkrachten.’

‘Wat ik nog pijnlijker vind dan mijn ervaring is het verhaal van mijn twaalfjarige nicht’, vertelt Abdeslam me nog. ‘Ze was een van de betere leerlingen op school. Tijdens de schoolvakantie moest ze bij een duiveluitdrijver langs die haar dwong liters water met kruiden te drinken. Terug in België kon ze op een bepaald moment niet meer stappen. Ze werd in het ziekenhuis opgenomen. Zelf zag ik in Marokko hoe ouders die in het buitenland wonen hun jonge kinderen naar de exorcist brachten voor een duiveluitdrijving. Ik vraag me nog steeds af hoe mensen die hier in België leven zich met zulke praktijken kunnen bezighouden. Ze zijn vaak zelfs hoogopgeleid, het gaat om islamleerkrachten, ingenieurs…’

De zussen van Abdeslam reageren graag met volgende tekst:

‘Wij, de zussen van meneer Abdeslam, delen graag mee dat alle resultaten van medische onderzoeken steeds correct aan hem zijn doorgegeven. Verder zijn we ook in het bezit van emailverkeer tussen de professor van UZ Leuven die hem behandeld heeft en één van de zussen, waarin door de professor wordt bevestigd dat we hem steeds hebben bijgestaan. Onze broer én zijn echtgenote waren op de hoogte van alle medische informatie die wij hadden. Zijn echtgenote reisde op regelmatige basis heen en weer tussen Marokko en België en dan werden alle resultaten ook besproken met haar. De keuze om alternatieve oplossingen te zoeken en te kiezen, werd genomen met volledige instemming van onze broer en zijn echtgenote.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content