Dienstverlening PostPunten blijft ondermaats

27/11/12 om 13:38 - Bijgewerkt om 13:38

(Belga) PostPunten vormen nog steeds geen waardig alternatief voor postkantoren. Dat besluit consumentenorganisatie Test-Aankoop na een onderzoek in 212 PostPunten en postkantoren in heel België. Geen enkel verkooppunt behaalde een zeer goede eindscore, minder dan één op de vijf krijgt een goede eindscore en 7,5 procent doet het zelfs ronduit slecht. Dat zijn volgens Test-Aankoop vooral PostPunten. De consumentenorganisatie pleit voor kwaliteitscontroles door een onafhankelijke instelling.

Test-Aankoop liet zijn medewerkers vier scenario's afhandelen: een pakket van minder dan 2 kilogram verzenden, een aangetekende brief naar het buitenland versturen, een dvd opsturen en basisinlichtingen vragen. Bij het verzenden van het pakket werd slechts op twee plaatsen spontaan de goedkoopste formule voorgesteld. Een kwart van de bevraagde medewerkers kon het juiste tarief voor het verzenden van de aangetekende brief niet geven en bij het versturen van een dvd werden vooral de duurdere formules gesuggereerd.De vragen naar basisinlichtingen, zoals een postcode, werden meestal wel correct beantwoord, maar vooral in PostPunten was de bereidheid of mogelijkheid dergelijke info op te zoeken niet altijd even groot. Test-Aankoop deed drie jaar geleden een gelijkaardig onderzoek en toen bleken de vrij nieuwe PostPunten niet opgewassen tegen hun taken. Het toenmalige De Post beloofde opleidingen en informaticaprogramma's voor de uitbaters van de PostPunten. Test-Aankoop besluit na zijn nieuwe onderzoek dat de dienstverlening er nog altijd niet verbeterd is en wijdt dat aan incompetentie en/of slechte wil. (DLA)

Onze partners