De redbullisering van de sport: 'Je kunt een skater geen trainingsschema geven'

21/09/16 om 13:30 - Bijgewerkt om 13:46

Bron: Knack

Voor acrobatie op een plank met wielen kunt u dit weekend in de Antwerpse binnenstad terecht. Wie spannende sport zegt, denkt vanzelf aan de alomtegenwoordige energiedrank Red Bull. Dat merk zet een marketingmodel op poten dat de oude sportwereld irrelevant dreigt te maken. 'Veel mensen zien zichzelf graag als non-conformist, zeker jongeren.'

40.000 man vergaapt zich dit weekend in de Antwerpse binnenstad aan de dolle fratsen van skateboarders, BMX'ers, breakdancers, freerunners, trialbikers en slackliners op 'urban festival' Antwerp City Drops. Best mogelijk dat u niet alle termen kent, het voornaamste om te weten is dat het om spectaculaire, hippe en snelle sporten gaat, beoefend in een stedelijke omgeving. Antwerp City Drops is een organisatie van de stad Antwerpen, maar we geven u op een briefje dat de reclame van een Oostenrijkse energiedrank, trouwens ook evenementpartner, niet te mijden zal zijn: Red Bull heeft zich de wereld van de sensatiesporten toegeëigend. De drankproducent bespeelt de jonge sportconsument zo doeltreffend dat heel de markt erdoor kantelt. Sportdisciplines die vroeger groot waren, verliezen status, en dreigen te worden vervangen door stuntsporten die we nu nog niet helemaal ernstig nemen. Die Zeit bedacht er een term voor: de sportwereld is in hoog tempo aan het 'redbulliseren'. Sporten die zich niet aanpassen, zullen het moeilijk krijgen.
...

Verder lezen?

Registreer u en lees elke maand gratis 4
artikelen.

Onze partners