De comeback van Artis Historia: ‘Nostalgie in een digitaal jasje’

Comeback van Artis Historia © .
Annelies Van Erp
Annelies Van Erp Medewerker van ngo Memisa

Goed nieuws voor nostalgici. Vanaf begin 2015 kan de Belg opnieuw naar hartenlust Artis Historia-zegels verzamelen. ‘En deze zullen niet alleen inwisselbaar zijn voor prentjes, ook kan er gespaard worden voor sport- of muziekevenementen waarbij sociale media een belangrijke rol spelen.’

Jarenlang was Artis Historia een begrip binnen veel huiskamers. Ouders én kinderen knipten Artiszegeltjes uit onder meer koffieverpakkingen en ruilden deze in voor prenten en plakboeken. Maar rond de eeuwwisseling werd het concept steeds minder populair en in 2004 ging Artis Historia failliet. Tien jaar na het faillissement besloot Philip Gielkens van Uitgeverij Concrea om de ooit zo populaire spaaractie heruit te vinden. ‘Dat Belgen verzot zijn op punten sparen, bleek deze zomer nog maar eens bij de panini-gekte rond de Rode Duivels’, vertelt Gielkens aan Knack.be.

Waarom besloot u om Artis Historia nieuw leven in te blazen?

Philip Gielkens: ‘Artis Historia is voor vele Belgen cultureel erfgoed, in elke familie werden wel punten gespaard om nadien in te wisselen voor prenten. Ik vond dat deze traditie niet zomaar verloren mocht gaan. Op een hoogtepunt verzamelden zo’n vier miljoen Belgen zegels. Bovendien zijn Belgen verzot op punten sparen, zoveel is duidelijk. Bij Delhaize kunnen consumenten punten verzamelen, bij Carrefour krijgen ze stempeltjes. Zulke acties zijn ingeburgerd en succesvol. Ook toen ik zelf aan de slag was bij de Persgroep was ik geregeld verwonderd door de verzamelwoede van de Belg. Mensen houden er nu eenmaal van om te sparen.’

Waarom zijn de Belgen volgens u zo verknocht aan het punten sparen?

Gielkens: ‘In het geval van Artis Historia, werd de traditie van generatie op generatie doorgegeven. De Belgen zijn ermee opgegroeid. Er is sprake van een emotionele betrokkenheid en herkenbaarheid. Maar vergis u niet, we willen het aanbod verjongen en het digitaal luik helemaal opentrekken. Zo zullen punten niet alleen inwisselbaar zijn voor prenten. Ook zal er gespaard kunnen worden voor muziekfestival of sportactiviteiten. Ook omgekeerd kunnen we mensen aanmoedigen om meer te sporten. Via een app kan zo een looptochtje beloond worden met extra punten. We steken iets historisch, in een modern kleedje. Al blijft nostalgie belangrijk en zullen er ook nog steeds prenten kunnen worden verzameld.’

Het faillissement in 2004, viel samen met de opkomst met de sociale media, is er een verband?

Gielkens: ‘Dat is volgens mij een denkfout. Mensen willen nog steeds beloond worden voor aankopen of prestaties, digitale media of niet. Wel gaan we de digitale media gebruiken om een gemeenschap te creëren, zodat spaarders actief kunnen deelnemen door zich onder meer te registreren. Ik hoor mensen soms verkondigen dat punten uit papier knippen “zo oubollig is”. Maar als je het mij vraagt, is daar niets oubollig aan.’

Logo Artis Historia
Logo Artis Historia © .

Richt jullie zich op alle Belgen?

Gielkens: ‘In eerste instantie mikken we toch voornamelijk op het gezin. Zij zijn verantwoordelijk voor de aankopen en vormen onze eerste doelgroep. Maar daarnaast hopen we door de sociale media, ook een heleboel jongeren te bereiken.’

Hoe selecteren jullie de producten waarmee jullie samenwerken, zijn er specifieke voorwaarden?

Gielkens: ‘Ook hier staat de beleving centraal: samen met het gezin iets doen. Ideale producten zijn daarom bijvoorbeeld spaghetti en een pot tomatensaus. Kortweg, gezellige producten. Het zijn dus niet alleen maar commerciële belangen die primeren. Al zal ik niet ontkennen dat een samenwerking erg positief uitdraait voor een merk. Vandaag moeten merken steeds vaker opboksen tegen de witte producten. Door een Artis Historia-zegel op de verpakking, onderscheidt het product zich. Mensen zijn zelfs bereid om hun vaste merk in te ruilen voor een product met Artis Historia-punt.’

Vanaf wanneer kunnen we producten met Artis Historia-zegels in de winkel terugvinden?

Gielkens: ‘We verwachten dat de producten tegen begin 2015 in de winkels liggen, al hangt dat natuurlijk af van hoe snel producenten hun verpakking kunnen wijzigen. Maar nu vrijdag (26 september) ligt een speciaal Artis-Historia-magazine in de winkel, waarop Peter Van de Veire prijkt met een grote schaar. In het magazine dat verkrijgbaar is bij de dagbladhandel en in supermarkten vindt de lezer onder meer het verhaal van ondernemersfamilie Rombouts en een interview met Gino van Ossel, professor marketing aan Vlerick Business School. En natuurlijk zijn we op Facebook nu al volop actief.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content