De Backer wil big data uit kilometertaks en cameranetwerk inzetten tegen sociale fraude

08/04/18 om 14:12 - Bijgewerkt om 21:39

Bron: Vtm Nieuws

Federaal staatssecretaris Philippe De Backer (Open Vld) wil het ANPR-cameranetwerk en de gegevens uit de kilometerheffing voor vrachtwagens inzetten tegen sociale fraude.

Dat heeft de staatssecretaris voor Privacy en Sociale Fraude zondag aangekondigd in VTM NIEUWS. De Backer herhaalde ook zijn pleidooi voor een lagere kilometerheffing 's nachts, om de filedruk te verlagen.

De afstanden die vrachtwagens afleggen op de Belgische snelwegen worden nu al geregistreerd met het oog op de kilometerheffing. Tegelijk hangen intussen op tal van plaatsen camera's die automatisch nummerplaten registreren, onder meer voor trajectcontrole. Samen biedt dat een hoop gegevens, die De Backer wil gebruiken om efficiënter te controleren tegen sociale dumping. "Zo kunnen de sociale inspectiediensten sneller en efficiënter controleren of de regels rond tachograaf, cabotage en rij- en rusttijden gerespecteerd worden", argumenteert hij.

De liberaal ziet geen problemen met de privacy, in zijn ogen gaat het om een proportionele maatregel tegen sociale dumping en oneerlijke controle. Een nieuw wetsontwerp moet de automatische uitwisseling van gegevens combineren met de nodige waarborgen.

Transportfederatie Febetra reageert zondag tevreden. "Voor ons is dit een goede manier om buitenlandse truckers te detecteren die zich niet houden aan de cabotageregels", zegt Febetra-woordvoerster Isabelle De Maegt.

Buitenlandse truckers mogen in België maximaal drie binnenlandse trajecten (met vertrek en aankomst in België) uitvoeren in een tijdspanne van zeven dagen. Febetra wijst erop dat vandaag al een op de tien binnenlandse trajecten uitgevoerd wordt door buitenlanders, voornamelijk uit Oost-Europa. Dat aantal is de voorbije jaren fors toegenomen, klinkt het.

Ook bij de socialistische vakbond BTB krijgt De Backer applaus. 'We pleiten er wel al jaren voor om sociale dumping veel harder te bestrijden, ook door slimme camera's in te zetten', aldus BTB-voorzitter Frank Moreels. 'Die camera's inzetten in de strijd tegen transportfirma's die een loopje nemen met de transportwetgeving is eigenlijk een evidentie. Iedereen in de transportsector weet dat de cabotagewetgeving gewoon genegeerd wordt. Ofwel stuur je dan duizenden inspecteurs de baan op om dit te controleren en te handhaven, ofwel gebruik je moderne technologie.'

Lees meer over:

Onze partners