Cultuur voor kansarmen

04/06/10 om 21:36 - Bijgewerkt om 21:36

De stichting Live Entertainment Foundation (LEF) maakt cultuur toegankelijk voor kansarmen.

Cultuur voor kansarmen

© Epa

Op 14 juni organiseert de Live Entertainment Foundation (LEF) voor het eerst de Foundation Night, een benefietavond met bekende artiesten en andere prominente gasten. Met de opbrengst wil de stichting voor nog meer kansarmen cultuur toegankelijk maken.

De LEF bestaat dit jaar precies 10 jaar. De stichting van openbaar nut wil cultuur toegankelijk maken voor bevolkingsgroepen die vaak niet over de financiële middelen beschikken om naar theater - of operavoorstellingen te gaan.

Jos Hermans, directeur van de LEF, licht de missie van de stichting kort toe. 'In België leven meer dan anderhalf miljoen mensen net boven of onder de armoedegrens, ze beschikken over weinig of geen middelen. Het eerste wat voor hen wegvalt is culturele participatie. Maar, cultuur is meer dan naar een voorstelling gaan, het is een belangrijk element van sociale integratie. De LEF wil daarom zoveel mogelijk armen de mogelijkheid bieden om even uit de miserie te stappen.'

Niet alleen kansarmen, maar ook senioren en kinderen kunnen met de financiële ondersteuning van de LEF gratis of tegen een sterk verminderde prijs naar een theater of - operavoorstelling gaan.

De stichting werkt daarvoor nauw samen met de Music Hall Group, de uitbater van de Stadschouwburg in Antwerpen, het Capitole in Gent, Vorst Nationaal en sinds 2009 ook van de Antwerpse Zuiderkroon. Music Hall houdt bij zijn evenementen een aantal plaatsen vrij voor de kansarmen, die via de LEF goedkoop of gratis aan tickets kunnen geraken.

Enkele keren per jaar organiseert de stichting in samenwerking met onder andere Music Hall, het OCMW, het Fonds voor Vrijetijdsparticipatie en andere partners voorstellingen speciaal voor kansarmen. Zo woonden in april dit jaar 2900 kansarmen en kinderen een exclusieve vertoning van 'Notre Dame de Paris' bij in de Antwerpse Stadsschouwburg. De door LEF gefinancierde voorstellingen bereiken jaarlijks duizenden Belgen die in armoede leven. 'Maar de lat blijft voor LEF hoog', zegt Hermans. 'We streven ernaar om met ons project uiteindelijk 40.000 armen te bereiken.'

De LEF haalt zijn financiële middelen niet enkel bij de overheid, maar laat zich ook sponsoren door bekende bedrijven zoals Randstand, Groep S, Delta Lloyd en Landbouwkrediet. De stichting richt zich ook expliciet tot het personeel van die bedrijven. Ze worden als vrijwilliger uitgenodigd om een handje te komen helpen bij de exclusieve voorstellingen.

'Kansarmen zijn niet gewoon om naar het theater te gaan. Sommigen hebben ook een handicap. De vrijwilligers zorgen dan voor de nodige begeleiding en stellen hen op hun gemak. We willen de vrijwilligers op die manier bewust confronteren met het bestaan van kansarmen. Ze zien na de voorstelling ook hoe hard die mensen van de show hebben genoten', aldus Hermans.

Dat bedrijven vaak met plezier een initiatief zoals de LEF steunen, hoeft niet te verbazen. Het past perfect binnen het - oorspronkelijk Angelsaksische - 'social responsibility model'. Dat model van verantwoord ondernemen is ook in België aan een opmars bezig. Men kan zich daarbij de vraag stellen of ondernemingen het sponsoren van goede doelen daarbij niet gebruiken als een promostunt. Hermans weerlegt die kritiek.

'Bedrijven die uitpakken met hun steun aan een stichting zoals LEF als een promotiestunt, zouden totaal niet geloofwaardig overkomen. Je moet het zien als een soort modern mecenaat. Ondernemingen die veel winst maken, zien het tegenwoordig als hun sociale plicht om iets terug te geven aan de maatschappij. Onze partners erkennen de problematiek van de kansarmoede in België en steunen daarom onze stichting.'

Lies Naert

Onze partners