Ché zegt de babe vaarwel: ‘We verwachten ons aan halve doodsbedreigingen’

Mannenblad Ché neemt een drastische beslissing: het vrouwelijk naakt gaat er onherroepelijk uit. Op de cover van het eerste vernieuwde nummer wordt ‘de babe’ zelfs ritueel verbrand. ‘We willen af van het predicaat mannenblad’, aldus hoofdredacteur Jonas Heyerick.

Ché zegt de babe vaarwel: 'We verwachten ons aan halve doodsbedreigingen'

Noem Ché niet langer een mannenblad, want sinds de overname door uitgeverij Cascade heeft het maandblad een ware transformatie ondergaan. Op de cover van het vernieuwde eerste nummer, dat vanaf donderdag in de winkel ligt, prijkt de voor heel wat mannelijke Ché-fans wellicht onheilspellende kop ‘Bye, bye babe!’, samen met een foto van een dame met – wat had u gedacht – weelderige boezem die in rook opgaat. Wij vroegen hoofdredacteur Jonas Heyerick om uitleg.

Gaat Ché de Playboy-toer op door naakt- en bikini-foto’s voorgoed af te zweren?

Heyerick: ‘Inderdaad, net als Playboy nemen wij afscheid van ‘de babe’, maar met dat verschil dat Playboy een mannenblad blijft en Ché niet. Wij willen af van het predicaat “mannenblad”. Als journalist bij P-magazine heb ik de bladenmarkt drastisch zien evolueren en we kunnen niet meer ontkennen dat de mannenbladen het gewoon niet goed doen. De term “mannenblad” is overigens in het leven geroepen door marketeers om adverteerders te lokken. Maar omdat de adverteerdersmarkt de laatste jaren compleet is ingestort, heeft ook dat geen zin meer. Vandaar dat we gekozen hebben voor een nieuwe formule: een blad voor zowel mannen als vrouwen met sterke reportages en interviews.’

De gedaantewisseling neigt naar concurrentie voor Knack. Moeten onze collega’s van Knack magazine zich zorgen beginnen maken?

Heyerick: ‘Neen, zeker niet. We gaan de concurrentie met Knack en Humo niet aan omdat we enerzijds een maandblad zijn en anderzijds ook geen nieuws of primeurs willen brengen. We leggen de nadruk op mooie fotografie, straffe pennen en een mooie layout, de peilers ook van Bahamontes, het wielerblad waarvan ik medehoofdredacteur ben en dat deels door dezelfde mensen wordt gemaakt. Omdat we daarnaast mikken op een lezersmarkt van dertigers en veertigers, willen we ons toeleggen op nostalgie. Zo blikken we elke maand terug op een periode uit het jaar 1991, dit jaar precies 25 jaar geleden. Vanaf morgen is dat de golfoorlog met een interview met oorlogsjournalist Rudi Vranckx, die er toen bij was, een gevechtspiloot die gestationeerd was in Irak, een Iraakse vluchteling en een oorlogsfotograaf.’

Hebben jullie geen schrik dat de verkoopcijfers zullen kelderen als de sensuele bikini-foto’s achterwege worden gelaten zoals dat het geval was bij P-magazine enkele jaren terug?

Het is onwaarschijnlijk hoeveel meisjes foto’s van zichzelf in bikini op het internet plaatsen.

Heyerick: ‘Daar hebben wij heel veel schrik voor. Ché-fans van het eerste uur zullen ongetwijfeld afhaken, maar er zijn er de voorbije jaren al zoveel afgehaakt dat we gewoon niet meer verder konden doen zoals we bezig waren. Als we Ché hadden blijven maken zoals voorheen, had ik voor deze job bedankt. Het aantal lezers bestaat nog maar uit een derde van wat het vijf tot zes jaar geleden was. We mikken dus op een nieuw publiek, maar toch hopen we dat de oude lezers zullen blijven hangen. Tenslotte zijn mannen in meer geïnteresseerd dan enkel maar mooie, schaarsgeklede vrouwen en dure, snelle auto’s. Wij schatten de man hoger in dan dat. Al verwachten wij ons nu al aan halve doodsbedreigingen van lezers die hun vrouwelijk schoon niet meer terug vinden in het blad. (lacht)’

Is het ook niet zo dat bekende vrouwen niet meer geneigd zijn om nog uit de kleren te gaan uit angst om het label ‘babe’ opgeplakt te krijgen?

Heyerick: ‘Ché werkte vroeger vooral met onbekende meisjes, maar het is wel zo dat de BV-babe een beetje verdwenen is. Vroeger had je meisjes als Tanja Dexters en Véronique De Kock die alleen maar bekend waren vanwege hun babe-gehalte. Nu staat de babe op Instagram. Het is onwaarschijnlijk hoeveel meisjes foto’s van zichzelf in bikini op het internet plaatsen. Die meisjes hebben bovendien een veel natuurlijkere uitstraling dan de dames in mannenbladen die doorgaans poseren met hun duim in de onderbroek. Maar om de overgang wat minder drastisch te maken, brengen we in het nieuwe nummer van Ché een verhaal over 100 jaar babes, waarin we de geschiedenis vertellen van het fenomeen.’

Tot slot, jullie pakken dan misschien wel uit met de kop ‘Bye, bye babe’, maar er staat er wel nog een op de cover.

Heyerick: Maar we steken ze wel in brand, hé. Je zal op het einde van het blad zien dat we de as opruimen. Dat betekent dat we kunnen beginnen met een schone lei. Vanaf het volgende nummer zullen we uitpakken met specialere covers. Dat kan van alles zijn, als het maar een héél straf beeld is. (TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content