Brandweer start met leegpompen treinwagons Wetteren

Op de plaats van de treinramp in Wetteren kan gestart worden met de aanleg van het verhard pad naar het wrak van de trein, zodat vacuümwagens de restvloeistoffen in de wagons kunnen leegpompen.

“Het gaat om een speciaal pad van 250 tot 270 meter en 5 meter breed, dat bestaat uit ondoordringbare folie, houten balken en metalen platen”, zegt woordvoerder Thomas Baeken van Infrabel.

Het leegmaken van de wagons op de plaats van de ramp was voor donderdag gepland, maar werd uitgesteld omdat de toegang verhard moet worden. De ondergrond moet stabiel genoeg zijn om de vacuümwagens de restvloeistoffen veilig te laten leegpompen.

“De gespecialiseerde firma kan hopelijk deze voormiddag starten met de aanleg van het pad. De brandweer installeert momenteel nog enkele meetpunten en sluit riooldeksels af”, zegt Baeken.

De constructie van het pad zal verschillende uren in beslag nemen. “Eerst wordt een speciale folie op de ondergrond gelegd, zodat er niets kan doordringen. Dan worden er houten balken naast het spoor gelegd, en daarop komen de metalen platen. De lengte van het pad is grosso modo de lengte van de totale vernielde infrastructuur. Het pad zal 5 meter breed en 250 tot 270 meter lang zijn”, zegt Baeken.

50 ton acrylnitril

Als het pad stabiel blijkt, kan gestart worden met het overpompen van de chemische vloeistof uit de wagons. Het gaat om 50 ton acrylnitril, die overgepompt wordt door de brandweer van BASF en door de producent van acrylnitril. Volgens de brandweer zou die taak één dag in beslag nemen en kan dat gebeuren zonder risico voor de omgeving. Er worden speciale vacuümwagens ingezet die gasdicht en vonkvrij kunnen pompen.

Infrabel verwacht vrijdagnamiddag te beginnen met het inspecteren en verwijderen van de bovenleiding. “Eén van de locomotieven staat vastgedraaid in de bovenleiding en moet losgeknipt worden. Wanneer de bovenleiding weg is, kunnen de locomotieven getakeld worden. De locomotieven zullen pas zaterdag door de NMBS weggesleept worden. De aanleg van het verharde pad naar het wrak van de trein is volop aan de gang, meldt Infrabel. Dat pad is noodzakelijk om de vacuümwagens
de restvloeistoffen uit de tweede wagon te laten leegpompen. (Belga/TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content