Beveiliging van luchthavens vertoont nog steeds hiaten

Brussels Airport © Belga

Eind oktober werd uit veiligheidsoverwegingen de badge afgenomen van een technicus op Brussels Airport. De man had echter ook toegang tot de luchthaven van Charleroi, en daar werd zijn badge pas een maand later geblokkeerd.

De beveiliging van de luchthavens in ons land vertoont nog altijd ernstige hiaten, zo meldt VTM NIEUWS zaterdagmiddag. Zo zou eind oktober uit veiligheidsoverwegingen de badge afgenomen zijn van een technicus op Brussels Airport. De man had echter ook toegang tot de luchthaven van Charleroi, en daar werd zijn badge pas een maand later geblokkeerd.

De man werkte afgelopen zomer als onderhoudstechnicus op het tarmac van de luchthavens van Zaventem en Charleroi. Begin juli kreeg hij twee tijdelijke veiligheidsbadges voor de twee luchthavens, maar op 21 oktober besliste de Nationale Veiligheidsoverheid na een screening dat de man toch een veiligheidsrisico inhield.

‘Absurd’

“Nadat men vastgesteld had dat men zijn veiligheidsmachtiging moest intrekken, is dat heel snel gebeurd in Zaventem, namelijk de dag zelf”, zegt Kamerlid Hans Bonte. Zijn badge voor de luchthaven van Charleroi daarentegen is nog 32 dagen actief gebleven. “Dat is natuurlijk de absurditeit troef”, aldus Bonte.

Om een badge te krijgen, moet een werkgever een aparte badge aanvragen per luchthaven. De Nationale Veiligheidsoverheid, een onderdeel van Buitenlandse zaken, geeft daarna een advies. Het is uiteindelijk het Directoraat-generaal Luchtvaart, onderdeel van de FOD Mobiliteit, dat de luchthavens moet inlichten. (Belga/TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content