Begeleiding van jongeren bij studiekeuze faalt

30/11/11 om 07:29 - Bijgewerkt om 07:29

Een op vier scholen bereidt zijn laatstejaars niet voor op het hoger onderwijs. Jongeren die wel hulp krijgen, ontvangen vaak slechts brochures in plaats van persoonlijk advies.

Begeleiding van jongeren bij studiekeuze faalt

© Thinkstock

Het gebrek aan advies zorgt ervoor dat leerlingen aan een verkeerde studie beginnen. Dat blijkt uit een onderzoek van de UGent waarover het tijdschrift Klasse donderdag bericht, meldt De Morgen.

Bijna tweederde van de eerstejaars studenten doubleert of wisselt van studie. "Begeleiding wordt vaak stiefmoederlijk behandeld", zegt Marc Ophavens, psycholoog en studiebegeleider aan de Hogeschool-Universiteit Brussel. "Jongeren moeten bewuster worden gemaakt van het belang van hun keuze voordat ze naar het hoger onderwijs gaan."

Sinds 2001 houden vooral de scholen, en niet de Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB), zich bezig met de coaching van jongeren. Omdat leerkrachten te weinig tijd hebben om hun leerlingen te begeleiden, loopt dat systeem mis. "Nu wordt het klassikaal aangepakt, terwijl persoonlijke coaching veel beter zou zijn", zegt Ophavens.

Zelfbeeld
Belangrijk is dat jongeren ontdekken waar ze goed in zijn. "Hun zelfbeeld is te weinig ontwikkeld, waardoor ze al vanaf het lager onderwijs niet weten wat hun eigen krachten zijn. Als ze dat wel wisten, zou dat leiden tot meer vertrouwen in hun studiekeuze en dus hogere slaagcijfers."

Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) erkent de problemen en plant met minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) maatregelen op korte termijn. "Samen met de CLB's gaan we een keuzetest ontwikkelen die peilt naar waarin jongeren geïnteresseerd zijn." Op lange termijn benadrukt Smet de geplande hervorming van het secundair onderwijs. (Belga/TE)

Lees meer over:

Onze partners