#BackToSender: Milieuorganisatie roept op flesjes en blikjes terug te sturen naar drankenproducenten

08/11/17 om 00:00 - Bijgewerkt op 07/11/17 om 23:42

Recycling Netwerk Benelux roept mensen op om lege blikjes en plastic flesjes uit het zwerfafval terug te sturen naar de drankenproducenten. Met de campagne #BackToSender wil zij drankenproducenten aansporen om de uitbreiding van statiegeld te steunen.

#BackToSender: Milieuorganisatie roept op flesjes en blikjes terug te sturen naar drankenproducenten

© Getty Images/iStockphoto

'Als milieuorganisatie vinden wij dat de producenten zelf verantwoordelijkheid dragen voor hun wegwerpverpakkingen. Ze verkopen wereldwijd 1 miljoen plastic flessen per minuut, maar dragen geen zorg voor wat hiermee gebeurt na gebruik. Met onze actie vragen we hen om zich positief uit te spreken over de uitbreiding van statiegeld. Zodat hun verpakkingen niet meer in de natuur terechtkomen', legt directeur Rob Buurman van Recycling Netwerk uit.

Om die boodschap kracht bij te zetten, start het Recycling Netwerk vandaag de campagne #BackToSender. Wie buitenshuis een lege drankverpakking vindt, kan deze eenvoudig per post terugsturen naar de producent. Het postadres van de producent, of een antwoordnummer waar het gratis heen gestuurd kan worden, is te vinden op de campagnewebsite.

Daarnaast roept Recycling Netwerk op van al het gevonden plastic zwerfafval een foto te maken en te delen op sociale media, met de hashtag #backtosender.

'Zo kan je aan de drankenproducent laten weten dat zijn afval jou stoort, en je om een structurele oplossing vraagt', legt Buurman van Recycling Netwerk uit. De milieuorganisatie zal ook zelf iedere dag een drankverpakking terugsturen en bereidt zich voor op verdere acties.

40 procent van het zwerfafval bestaat uit lege blikjes en plastic flesjes. De kosten voor opruiming nemen alsmaar toe. Die factuur komt terecht bij de gemeenten - en uiteindelijk de belastingbetalers.

'Enkel een statiegeldsysteem decimeert de drankverpakkingen in het zwerfvuil. Het is de enige methode waarvan bewezen is dat het de doelstelling van 90 procent minder plastic flessen in zwerfafval kan realiseren', zegt Recycling Netwerk.

Statiegeld is ook een voorwaarde om van circulaire economie en klimaatbeleid te kunnen spreken: het garandeert veel meer hergebruik van grondstoffen en minder CO2-uitstoot.

Met Anheuser-Busch InBev (producent van onder meer Jupiler) en Heineken Holding herbergen België en Nederland respectievelijk de nummer 3 en 5 van de drankenproducenten in de Forbes Global 2000-lijst.

'Naast Coca-Cola en Heineken vinden we in het zwerfafval ook veel blikjes en flesjes terug van Red Bull en Spa', legt Buurman uit. 'Als al die bedrijven het voorbeeld van Coca-Cola in Schotland zouden volgen, en instemmen met een statiegeldsysteem, zou dat een grote stap vooruit zijn voor onze wijken en natuur. De first mover zou bovendien een imagobonus genieten', besluit Recycling Netwerk.

Onze partners