Safâa Achnak
Safâa Achnak
Doctoraatstudente in arbeids- en organisatiepsychologie aan de VUB
Opinie

04/09/14 om 15:27 - Bijgewerkt op 31/12/14 om 07:27

Aan al wie denkt mij te moeten bevrijden van mijn hoofddoek: mijn hijab belemmert mijn vrijheid niet, dat doen jullie

'Mijn keuze om een hoofddoek te dragen, steunt op het idee dat een vrouw aanzien moet worden om haar competenties en haar persoonlijkheid. De focus mag niet liggen op de fysieke verschijning', schrijft de 22-jarige studente Safâa Achnak. 'Als politici en vrouwenrechtenactivisten echt om me geven, laat me dan dragen wat ik wil, waar ik wil.'

Aan al wie denkt mij te moeten bevrijden van mijn hoofddoek: mijn hijab belemmert mijn vrijheid niet, dat doen jullie

© BELGA

De hoofddoek blijft stof tot prikkelende discussie. Op Knack.be pleitte de 22-jarige doctoraatsstudente Safâa Achnak assertief voor het recht om zélf te beslissen wat ze al of niet op haar hoofd zet. Achnak kreeg repliek van Philipp Bekaert van de liberale denktank Liberales: 'Het gaat niet om de vrijheid een hoofddoek te dragen, maar om de vrijheid van anderen'. Zijn denkoefening zette daarop Mieke Berghmans en Pieter De Witte van de faculteit Theologie en Religiewetenschappen van de KULeuven aan het schrijven: 'Waarom een religieuze praktijk beknotten omdat er ooit, ergens elementen daaruit een rol spelen in een gewelddadig conflict?'. Het werd een verlichtend debat. Wij geven nog eens de vonk mee die het in gang zette.

Aan al wie denkt mij te moeten bevrijden van mijn hoofddoek: mijn hijab belemmert mijn vrijheid niet, dat doen jullie

© Zaza

De hoofddoek blijft stof tot prikkelende discussie. Safâa Achnak kreeg op deze brief antwoord van Philipp Bekaert van de liberale denktank Liberales: 'Het gaat niet om de vrijheid een hoofddoek te dragen, maar om de vrijheid van anderen'.

Zijn denkoefening zette daarop Mieke Berghmans en Pieter De Witte van de faculteit Theologie en Religiewetenschappen van de KULeuven aan het schrijven: 'Waarom een religieuze praktijk beknotten omdat er ooit, ergens elementen daaruit een rol spelen in een gewelddadig conflict?'.

Aan alle politici, vrouwenrechtenactivisten, schooldirecteurs en werkgevers die menen onderdrukte moslima's te willen bevrijden door een hoofddoekenverbod: jullie redenering loopt mank. Volgens jullie heeft de hijab geen plaats in ons Westers systeem omdat het dragen ervan de vrouw inferieur zou maken aan de man. Een hijab dragen is een verouderde traditie die jullie liefst zo snel mogelijk zien verdwijnen. Erger nog, jullie hebben medelijden met ons, zogenaamde tweederangsburgers. Alsof jullie helden zijn die ons zouden bevrijden van een religieuze onderwerping.

Is het jullie opgevallen dat ik het woord 'jullie' tegenover het woord 'ons' stel. Alsof wij niet deel uitmaken van dezelfde groep door onze verschillende definitie van het woord 'vrijheid'? Is het niet ironisch dat jullie moslims en niet-moslims juist 'dichterbij elkaar' willen brengen door onze 'verschillen' te elimineren, maar dat ik de afstand tussen onze werelden nog nooit zo groot heb ervaren? Is het niet ironisch dat het hoofddoekenverbod vrouwenvrijheid promoot, maar dat ik me niet even vrij voel als een vrouw die het recht heeft om een minirokje te dragen waar en wanneer ze wil.

Delen

Aan al wie denkt mij te moeten bevrijden van mijn hoofddoek: mijn hijab belemmert mijn vrijheid niet, dat doen jullie

Het is juist jullie zogenaamde gevecht voor vrijheid dat me beperkt in de keuze van mijn outfit. Klinkt het in jullie oren ook tegenstrijdig om de woorden 'vrijheid' en 'beperken' in dezelfde zin te gebruiken? Eigenlijk weet ik niet hoe ik jullie gedachten moet opvatten om ze meer 'democratisch' te laten klinken.

Intellectuele ontwikkeling

Aan jullie die zo bezorgd zijn om onze vrijheid, onze veiligheid en ons welzijn, laat me het voor eens en voor altijd duidelijk maken: we stellen het goed, dank jullie! De enige inperkingen waarmee we nu te kampen hebben, zijn degene die jullie 'democratie' ons oplegt. Mijn hijab belet me niet om mij zowel op intellectueel als op sociaal vlak te ontwikkelen. Dat doen jullie. Het dragen van een hoofddoek maakt me niet minder waardevol. Dat doen jullie. Mijn hijab geeft me geen onveilig gevoel. Dat doen jullie. Mijn hijab belemmert mijn vrijheid niet. Dat doen jullie.

Jullie perceptie van de hijab is gebaseerd op een misinterpretatie van het woord vrijheid. Vrouwenlichamen maken geen deel uit van het publiek bezit. Elke vrouw zou vrij moeten zijn in haar kledijkeuze, maar wanneer het over de hijab gaat geldt deze vrijheid volgens jullie niet meer.

Anorexia

Mijn hijab is volgens jullie een symbool van onderdrukking, laat mij even een andere definitie van het woord onderdrukking geven: duizenden jonge meisjes die aan anorexia lijden als gevolg van jullie visie van vrouwenbevrijding: naakte vrouwen, vrouwen die zichzelf plooien naar de noden van de Westerse samenleving, vrouwen die onder druk worden gezet om te voldoen aan de schoonheidsidealen van de media, vrouwen die gebrainwashed worden om mannen fysiek te imponeren. Dit alles leidt tot misnoegdheid over het eigen lichaam. Lang leve de Westerse vrouwenrechten! Beseffen jullie wel dat ik door het dragen van mijn hoofddoek mijn haar en niet mijn hersenen bedek?

Mijn keuze om een hijab te dragen steunt op het idee dat een vrouw aanzien moet worden om haar competenties, persoonlijkheid en verstand. De focus mag niet liggen op haar fysieke verschijning. Aan jullie allen, als jullie echt om me geven, laat me dan een vrij burger zijn en laat me dragen wat ik wil, waar ik wil. Alstublieft, heb een minimum aan respect.

Safâa Achnak, 22 jaar, doctoraatstudente in arbeids- en organisatiepsychologie aan de VUB

Lees meer over:

Onze partners