Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

20/08/12 om 16:39 - Bijgewerkt om 16:39

Volvo bouwt veiligste auto

Volgens het IIHS is de Volvo S60 de veiligste auto in het luxesegment. Dat is een bevestiging van de uitstekende score die de wagen eerder behaalde bij de Euro NCAP-test en is een schouderklop voor de volgehouden inspanningen op het vlak van verkeersveiligheid.

Volvo bouwt veiligste auto

© Belga

De Audi A4, BMW 3, Merceces C en Lexus 250 zijn minder veilig dan algemeen wordt aangenomen. Dat blijkt uit tests van het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Die zijn volgens deze Amerikaanse veiligheidsorganisatie veel realistischer dan de Euro NCAP-tests, die in Europa als dé norm gelden.

Tot eind van de jaren negentig kon een autobouwer - naar eigen believen - elk nieuw model aanprijzen als dé 'veiligste' auto. Overtuigende bewijzen kwamen er meestal enkel van Mercedes en Volvo, die beide pionierswerk hebben geleverd op het vlak van veiligheid in én buiten de auto. Met de oprichting van Euro NCAP in 1997 kwam er gelukkig een einde aan die ongezonde situatie.

EuroNCAP geniet vertrouwen van Europese overheid, constructeurs én consumenten Opzet van Euro NCAP was om de veiligheidsprestaties van de best verkochte auto's in Europa te onderzoeken en om scores toe te kennen in de vorm van sterren, naar analogie van de Michelingids. Daarbij werden verschillende situaties onderzocht, gaande van een frontale en zijdelingse botsing over een paaltest tot bescherming van kinderen in de wagen en voetgangers op straat, whiplash, gordelverklikkers en snelheidsbegrenzers. Voor elk van de tests werden zeer gedetailleerde procedures en normen uitgewerkt. Zo vindt de frontale botsing plaats tegen een snelheid van 64 km/u tegen een onbeweegbare blok met een voorplaat uit aluminium. De botsing is volgens Euro NCAP representatief voor de vaakst voorkomende verkeersongevallen met ernstig of dodelijk letsel tot gevolg. De botsproef simuleert een frontale botsing van twee auto's met een vergelijkbaar gewicht tegen 55 km/u. Het verschil in snelheid is het gevolg van de energie die geabsorbeerd wordt door de vervormbare voorplaat. Elke test wordt door highsspeedcamera's gefilmd, de beelden worden vergeleken met de meetwaarden en leveren bijkomende informatie op over de impact van de botsing op de zogenaamde dummy in de wagen.

Op basis van de resultaten van de verschillende tests kent Euro NCAP aan de nieuwe auto een beoordeling toe die varieert van één tot vijf sterren. Behaalt een nieuw model een maximale score, dan stuurt het automerk meestal meteen een persbericht uit om het goede nieuws te melden. Scoort een nieuw model slecht, dan is de kans groot dat de constructeur de lancering uit- of zelfs afstelt. De meetresultaten van Euro NCAP krijgen immers veel weerklank in de media, waardoor het risico op imagobeschadiging groot is. En dat risico willen of durven de merken niet lopen.

Sinds 1997 zijn vele tientallen modellen de revue gepasseerd. Euro NCAP heeft bewezen een professionele en onafhankelijke organisatie te zijn die het vertrouwen geniet van zowel de Europese Commissie én als de autoconstructeurs en de nationale automobilisten- en consumentenverenigingen. Euro NCAP is een belangrijke speler geworden op het gebied van verkeersveiligheid; de veiligheidsorganisatie zet de sector aan tot nieuwe ontwikkelingen en beloont die inspanningen met een goede score. Euro NCAP heeft zonder twijfel al vele mensenlevens gered, zowel in de auto als op straat. Zo heeft de verhoogde aandacht voor de bescherming van kinderen en voetgangers de constructeurs ertoe verplicht ingrijpende veranderingen aan te brengen aan het concept en design van hun nieuwe modellen.

Sinds 2010 kent Euro NCAP Advanced ook onderscheidingen toe voor geavanceerde veiligheidstechnologieën. Zo kregen dit jaar het autonoom noodstopsysteem van Audi (Pre Sense Front Plus), Mercedes (Collision Prevention Assist) en VW (City Emergency Brake) en het systeem voor een beter zicht (Adaptive Forward Lighting) van Opel een bijzondere vermelding.

Twijfel over representatief karakter van botsproef De zopas gepubliceerde test van het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) heeft voor ophef gezorgd in Europa. Volgens het Amerikaanse veiligheidsinstituut concentreert de botsproef van Euro NCAP zich op frontale botsingen en aanrijdingen langs de zijkant. In werkelijkheid komt dit soort botsingen niet vaak meer voor, aldus IIHS-voorzitter Adrian Lund. "Bijna alle nieuwe auto's scoren goed in frontale botsingen, toch noteren we meer dan 10.000 doden per jaar bij frontale botsingen."

Bij de zogenaamde 'small overlap frontal crash' van het IIHS wordt de auto met 64 km/u tegen een zwaar blok gekatapulteerd, waarbij slechts 25 procent van de voorkant van de auto het obstakel raakt. De test simuleert een botsing waarbij de auto op de hoek wordt geraakt door een boom of een andere wagen. Uit de resultaten van die test blijkt dat de Audi A4, BMW 3, Mercedes C en de Lexus IS 250 matig tot onvoldoende scoren. Wat meteen heeft geleid tot reacties van Audi. Daaruit moet blijken dat de Duitse constructeur de kritiek van de Amerikaanse veiligheidsorganisatie ernstig neemt en dat actie zal ondernemen. Wat die actie concreet inhoudt, daar hebben we voorlopig het raden naar.

Feit is dat de resultaten van de IIHS-test voor nervositeit zorgen in de autowereld en dat er een verhitte discussie zit aan te komen over de vraag welke veiligheidsorganisatie de meest realistische tests uitvoert. De Europese constructeurs zijn not amused: op welke situaties moeten zij voortaan focussen bij het ontwerp van nieuwe modellen? Trekt Euro NCAP aan het kortste einde, dan moeten de Europese merken hun veiligheidsfilosofie overdenken en misschien zelfs bijsturen. Dat geldt niet voor Volvo, de Zweedse veiligheidspionier in Chinese handen. Volgens het IIHS is de Volvo S60 de veiligste auto in het luxesegment. Dat is een bevestiging van de uitstekende score die de wagen eerder behaalde bij de Euro NCAP-test en is een schouderklop voor de volgehouden inspanningen op het vlak van verkeersveiligheid. Voor een keer haalt goed nieuws de headlines.

Urbain Vandormael

Onze partners