MotorCycle Council en de technische controle

De richtlijn van de Europese Commissie om de technische controle op voertuigen strenger te maken en ook motorfietsen hieraan te onderwerpen, verontrust de MotorCycle Council (MCC) omdat het onduidelijk is hoe de 27 lidstaten van de Europese Unie deze zullen toepassen.

MCC een overkoepelende structuur van alle Belgische verenigingen die de belangen van de motorrijders (gebruikers, rijscholen, instructeurs, industrie en sportfederaties) verdedigen. Een studie van de juridische afdeling van de MotorCycle Council licht toe dat nu reeds 11 landen een technische controle voor motoren opleggen. Wel doet ieder land dit nu op zijn eigen manier. Er komt ook uit dat twee landen tegenstander zijn: Frankrijk en Nederland. De leden van de MCC drukten op een voorafgaand overleg met de overheden en kregen daarvoor een onderhoud met Melchior Wathelet, Staatssecretaris voor Mobiliteit, op 19 november. Uit een eerste positief gesprek bleek dat de Staatssecretaris niet meteen van plan is een technische controle voor motoren in te voeren in ons land, zolang hij daartoe tenminste niet door de Europese Unie wordt gedwongen. Een houding die de MCC ten zeerste toejuicht, temeer omdat volgens deze organisatie op Europees niveau geen enkel plan bestaat voor een algemene en uniforme technische controle, op korte of lange termijn. (Belga)(EDITOR : ANA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content