Mercedes steekt tandje bij

De ratrace naar meer versnellingen lijkt niet te stoppen. Porsche monteert in de jongste 911 een handgeschakelde bak met zeven versnellingen. De Automaat van BMW telt acht verzetten en Mercedes kondigt voor de E 350 BlueTec een nieuwe negentrapsautomaat aan.

Meer versnellingen zorgen ervoor dat een motor vaker aan toerentallen kan draaien waarbij hij het hoogste rendement levert (betere prestaties aan een laag verbruik). Omdat dit ideale toerentalgebied (koppelband) steeds smaller wordt, naarmate de emissienormen verstrengen moet je als bestuurder vaker schakelen, wil je (heel) zuinig kunnen rijden. Een automaat doet dit uiteraard sneller en efficiënter dan een bestuurder. Je hebt dus geen ongemak van meer versnellingen. Vandaar dat Mercedes in haar nieuwe automaat maar liefst twee tandjes bijsteekt. Vandaag verkopen ze de 7G-Tronic maar die wordt dus aangevuld met de 9G Tronic. De nieuwe automaat is even groot als de 7G Tronic en kan dus in flink wat modellen worden gebruikt. Hij verteert een motorkoppel tot 1000 Nm en is in staat om desgewenst versnellingen over te slaan, mochten de rijomstandigheden van die aard zijn om bijvoorbeeld in één keer van vierde naar tweede terug te schakelen. De transmissie debuteert in de E350 BlueTec, een V6 dieselmotor van 252 pk. In combinatie met deze automaat haalt die een normverbruik van amper 5,3 l/100 km, wat neerkomt op 138 gram CO2 per km. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content