‘Hyundai is in België nummer één van de Aziatische merken’

Hyundai i10 © Knack.be
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Hyundai is Koreaans voor moderniteit en vooruitgang en in dit geval dekt de vlag de lading. Patriarch Chun Mong-koo heeft van Hyndai een sterk merk gemaakt, met als pronkstuk de grootste autofabriek ter wereld in Ulsan. Om beter te kunnen inspelen op de vraag en gevoeligheden van de diverse markten, heeft Hyundai zwaar geïnvesteerd in de uitbouw van regionale onderzoeks- en ontwikkelingscentra.

Niks dan lachende gezichten op de stand van Hyundai. Wie had anders verwacht. “We hebben een fantastisch jaar achter de rug. Voor het eerst duiken we in België de top tien binnen en voor het eerst is Hyundai hier de nummer één van de Aziatische merken – voor gevestigde waarden als Toyota en Nissan, ” dat zegt woordvoerder William Meerschaut.

Vinger aan de pols

“Om beter te kunnen inspelen op de vraag en gevoeligheden van de diverse markten, heeft Hyundai de voorbije jaren zwaar geïnvesteerd in de uitbouw van regionale onderzoeks- en ontwikkelingscentra. Die zijn belast met de ontwikkeling van nieuwe modellen voor de lokale markten. Sommige – zoals de i40 – worden buiten Europa niet verkocht.”

Ook voor de vormgeving vertrouwt het Zuid-Koreaanse hoofdkwartier op de creativiteit en goede smaak van tekenaars van ter plaatse. Zo leidt ex-BMW Thomas Buerkle de Europese designafdeling, het nieuwe verschijningsbeeld van de Hyundai-modellen draagt zijn signatuur. Om snel te kunnen inspelen en reageren op wat zich op de lokale markten voordoet én om de transportkosten tot een minimum te beperken, bouwt Hyundai de meeste van zijn modellen voor de Europese markten in Europa.

Het succes van Hyundai op de Belgische markt heeft volgens William Meerschaut ook te maken met het unieke garantieaanbod van 5 jaar en met het feit dat Hyundai alle belangrijke segmenten van de markt afdekt. De andere Aziatische merken focussen op specifieke doelgroepen terwijl Hyundai zich heeft ontwikkeld tot een volwaardig volumemerk dat inzake kwaliteit en betrouwbaarheid kan wedijveren met de beste Duitse merken.”

Hyundai i20
Hyundai i20© Knack.be

Hyundai vertrouwt op Belgische vice-wereldkampioen

“Blikvangers op de stand zijn de nieuwe i10, een compacte stadswagen die qua uitrusting en ruimte binnenin in feite thuishoort in het B-segment. Vanzelfsprekend gaat ook veel aandacht naar de i20 WRC waarmee Hyundai zijn rentree maakt in het wereldkampioenschap rally. Eerste piloot is de Belg Thierry Neuville die vorig jaar een sensationeel parcours aflegde en vice-wereldkampioen werd. 2014 wordt een leerjaar voor het team, met in het beste geval een podiumplaats in de loop van het seizoen. De Belgen dragen de rallysport in hun hart en met een Belgische piloot in een fabrieksteam dat door een Belg wordt geleid, zorgt ons autosportengagement voor een bijkomende steun in de rug op promotioneel en commercieel vlak. De nieuwigheden op het vlak van product betreffen de Grand Santa Fé en i20.”

Wereldbeker voetbal

2014 wordt voor Hyundai een bijzonder jaar op het extra-sportieve vlak, wegens hoofdsponsor van de wereldbeker voetbal in Brazilië. “Slagen de Rode Duivels erin door te dringen tot de kwart of halve finales zal ook dat extra publiciteit en bijkomende naambekendheid opleveren. 2013 was een uitstekend jaar voor Hyundai, 2014 wordt nog beter!”

'Hyundai is in België nummer één van de Aziatische merken'
© Knack.be

Partner Content