Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

11/03/14 om 10:15 - Bijgewerkt om 10:15

Hybride is de technologie voor de komende vijftien jaar

Het is niet eens vijf jaar geleden dat de autoconstructeurs u en mij wilden doen geloven dat het aandeel van elektrische wagens tegen 2020 spectaculair zou stijgen tot zo'n 10 procent van de nieuwe inschrijvingen. Ondertussen weten we beter. Zoals het er nu naar uitziet, is hybride dé technologie voor de komende vijftien jaar.

Hybride is de technologie voor de komende vijftien jaar

AurisTS © GF

Het Autosalon van Genève is halfweg, tijd voor een tussenbalans en die ziet er veel minder hoopgevend uit dan we dat gewend zijn. Of zijn we in het verleden te verwend geworden? Dat kan natuurlijk ook.

Niemand durft het aan president Poetin aan te vallen

Het Autosalon van Genève is dé jaarlijkse hoogmis voor iedereen die van kortbij of veraf te maken heeft met de automobiel. Eén keer per jaar verzamelen hier de professionals uit de hele wereld. En vaak is wat achter de schermen gebeurt belangrijker dan wat zich in het licht van de schijnwerpers afspeelt.

Zo is hier grote bezorgdheid te horen over de politieke ontwikkelingen in de Krim. Nog lijkt het erop dat Oost en West naar een diplomatieke oplossing zoeken, maar over de uitkomst van de gesprekken waagt niemand zich aan een voorspelling. Eén zaak is zeker: alle grote automerken bereiden diverse scenario's voor die rekening houden met alle eventualiteiten. Maar iedereen houdt de lippen op elkaar, niemand durft het aan president Poetin aan te vallen - te groot de commerciële belangen. Zonder onvoorziene omstandigheden wordt Rusland op termijn de grootste afzetmarkt in Europa maar bovendien is een aantal Westerse merken sterk verweven met Russische partners. Zo is Renault meerderheidsaandeelhouder van AvtoVAZ, beter gekend onder de merknaam Lada en trotse eigenaar van de grootste autofabriek in Europa.

Conflict tussen Rusland en Oekraïne is killing the business

De topmanagers die we hierover in Genève hebben gesproken, zijn ervan overtuigd dat de oproer in Kiev en andere steden in Oekraïne goed én lang op voorhand is voorbereid - door Oost én West. Met dit verschil dat de Westerse leiders meer bedreven zijn in het omgaan met de media dan de Russische president. Het begint ermee dat die altijd en overal uitgaat van zijn eigen gelijk, geen tegenspraak duldt en zichzelf graag in scene zet.

Dat zal de bazen van de grote autoconcerns worst wezen, zij liggen ook niet wakker van het feit dat her en der een schot wordt gelost en dat er daarbij af en toe een dode valt. Zij zijn in de eerste bezorgd over de spectaculaire koersdaling van de roebel; door de ongunstige wisselkoers verliezen hun bedrijven nu kostbare miljoenen, elke dag opnieuw. "The conflict is killing the business" aldus de topman van een Duits automerk die niet bij naam genoemd wil worden. Nog draaien de Russische fabrieken van de Westerse merken op volle toeren, maar wat gebeurt er als de politieke crisis in de Krim uitmondt in een gewapend conflict? Welke houding zullen de Westerse (auto)bedrijven dan aannemen tegen hun Russische werknemers en de politieke leiders in het Kremlin? Vergeten we ook niet dat meerdere landen in Europa voor hun energievoorziening goeddeels afhankelijk zijn van aanvoer van aardgas uit Rusland, via een pipeline die door de Oekraïne loopt. Valt die aardgasaanvoer plots stil, vallen ook de autofabrieken stil in die Europese landen. Dat zou een catastrofe betekenen voor onder andere de Duitse merken. Dat hun bazen zich kopzorgen maken over de situatie in de Krim valt dus te begrijpen. Of zij druk kunnen uitoefenen op de politieke leiders aan de onderhandelingstafel is weinig waarschijnlijk, maar niet helemaal uitgesloten.

Toyota heeft wereldwijd al meer dan 6 miljoen hybrides verkocht, vooral de Prius is een bestseller

Toyota heeft wereldwijd al meer dan 6 miljoen hybrides verkocht, vooral de Prius is een bestseller

Doorbraak van elektrische auto niet voor morgen

Tot vijf jaar geleden voorspelden de autobazen een doorbraak van de elektrische auto op relatief korte termijn. Sprake was van een marktaandeel van 5 à 10 procent tegen 2020. We weten ondertussen dat hier niks van in huis komt, om uiteenlopende redenen. Ondertussen tikt de klok verder en worden de automerken geconfronteerd met nieuwe en strengere CO2-normen (95 g/km) vanaf 2021. Halen zij die norm niet, moeten ze hoge boetes betalen. Om dat te voorkomen, ontwikkelen zij in hoog tempo zogeheten hybridewagens, een combinatie van een elektro- en conventionele verbrandingsmotor.

Hybrides verbruiken minder en zij stoten ook minder schadelijke uitlaatgassen uit. Terwijl de Europese en Amerikaanse merken nog volop aan het experimenteren zijn, op enkele uitzonderingen na, heeft het Japanse Toyota wereldwijd al meer dan 6 miljoen hybrides verkocht. Hierover Bertrand Mallet, CEO van Toyota Belgium: "Vorig jaar was één op de vijf verkochte Toyota's in België een hybride, vandaag zitten we al één op de vier. Dat heeft te maken met ons brede modellenaanbod en de interessante prijspositionering voor een baanbrekende technologie die intussen zijn efficiëntie en betrouwbaarheid heeft bewezen. In combinatie met Lexus dekken we nu quasi alle marktsegmenten af, hybridetechnologie is voor ons geen nicheproduct meer. Driekwart van alle verkochte Auris Touring Sports is een hybride."

Dat moet niet verwonderen. Een hybride verbruikt niet alleen minder en stoot minder schadelijke uitlaatgassen uit, in het geval van de Auris Touring Sports rijdt hij ook nog vlot en veilig en draagt het opvallend lage geluidsniveau mee aan een verhoogd comfort. Hij geniet ook van fiscale voordelen, maar nog belangrijker is het feit dat hij over minstens een even grote actieradius beschikt als een vergelijkbare benzine- of dieselauto. Wat een wereld van verschil is met de elektrische auto's van de concurrentie die in het allerbeste geval 150 kilometer ver kunnen rijden met een volle accu, of minstens vier keer minder.

Delen

Toyota gelooft in brandstofcel als technologie van de toekomst, met zero uitstoot.

Brandstofcel als ultieme hybride

In tegenstelling met andere constructeurs ziet Toyota de brandstofcel als aandrijving van de toekomst, met zero uitstoot. Waterstof is immers een zeer zuivere energiedrager. Toyota experiment al enkele jaren met een FCV - R conceptwagen die 700 km kan afleggen en geen CO2 noch NOx of roetdeeltjes uitstoot. Waterstof gaat erin, waterdamp komt eruit! De brandstofcel zet de waterstof om in elektrische energie die op zijn beurt de elektromotor aandrijft. Het lijkt eenvoudig, maar dat is slechts schijn. Zo blijft de opslag van waterstof in de auto een groot probleem alsook de kwetsbaarheid en bedrijfszekerheid van sommige onderdelen. Brandstofceltechnologie is daarenboven temperatuurgevoelig en ook dat probleem moet nog worden opgelost vooraleer kan gedacht worden aan serieproductie.

En eens men zover is, dan is er nog het probleem van de bevoorrading. Ons land is welgeteld een waterstoftankstation rijk. Toch gelooft Toyota in brandstofcel als technologie van de toekomst, met zero uitstoot. Maar dan moet het ook nog een oplossing vinden voor de prijspositionering. In eerste instantie werd gefocust op een prijs van zo'n 80.000 euro maar daar is men intussen van afgestapt. Blijkbaar heeft men geleerd uit de fouten van enkele concurrenten die hun elektrische auto's tegen een veel te hoge prijs in de markt hebben gezet en daar nu zelf de prijs voor betalen.

Lees meer over:

Onze partners