Helft automobilisten kiest niet de meest rendabele motor

10/12/12 om 18:50 - Bijgewerkt om 18:50

Toyota voerde een enquête bij meer dan 25.000 Belgische automobilisten en daaruit blijkt dat ruim de helft ervan een fout keuze maakt qua motorisatie die het best bij hun profiel past. Via enkele eenvoudige vragen kan je je gebruikersprofiel achterhalen, stelt de Japanse constructeur.

Helft automobilisten kiest niet de meest rendabele motor

Begin van dit jaar plaatste Toyota een rekentool online (www.mijntoyotaprofiel.be). Hiermee kan je berekenen welke motorisatie maar vooral welke brandstof het meest aangewezen is voor uw verplaatsingen. Ruim 25.000 respondenten deden de test via vijf eenvoudige vragen zoals type voertuig, jaarlijks gereden kilometers, tijd in de stad/file (op jaarbasis), aantal jaar dat je de wagen bijhoudt en de ideale motorisatie volgens de respondent. Op basis van die antwoorden blijkt dat 40 % een uitgesproken dieselprofiel heeft, 39 % past het best in een hybride en 21 % haalt het meeste voordeel uit een benzinemotor. Als we die cijfers vergelijken met de eigen keuze, zijn de verschillen frappant. Iets meer dan de helft van de bestuurders heeft voor een motorisatie gekozen die weinig voordelig is voor hen. Van de respondenten die meenden dat ze best af waren met een dieselmotor, had slechts 38 % gelijk. De berekeningsmethode van Toyota is ernstig want het gaat om de kostprijs per afgelegde kilometer inclusief brandstof, onderhoud en er wordt rekening gehouden met de inruilwaarde. Toyota stelt dat wie jaarlijks minstens 20.000 tot 25.000 km rijdt buiten de stad een dieselprofiel heeft. Wie evenwel vaak in stad of filegevoelig verkeer rijdt en zo'n 15.000 km per jaar rijdt, is best bediend met een hybrid. Wie veel korte trajecten rijdt en tussen de 10 en de 15.000 km rijdt, koopt bij voorkeur een benzinemotor.(EDITOR : DLA)

Onze partners