Elektrische wagens vallen door de mand: evenveel fijn stof als benzinewagens

De elektrische sportwagen Tesla. © Belga

Op het vlak van CO2-uitstoot scoren elektrische wagens uitstekend, maar de milieuvriendelijke auto produceert nauwelijks minder fijn stof dan benzinewagens.

Door de grotere slijtage van de remmen, de banden en het wegdek veroorzaken elektrische wagens slechts een verwaarloosbare fractie minder fijn stof dan gewone, recente benzinewagens in een stedelijke omgeving. Ook het verschil met dieselwagens is kleiner dan algemeen wordt aangenomen.

Dat blijkt uit een verrassende analyse van Bruno Van Zeebroeck, verbonden aan het onderzoeksbureau Transport & Mobility Leuven (TML), een spin-off van de KU Leuven. Hij combineerde voor dit onafhankelijke onderzoek internationale literatuur en eigen data.

Elektrische wagens wegen door de zware batterijen meer dan een gewone wagen. Dat zorgt voor slijtage van de remmen. Vooral in de stad, waar vaker geremd wordt, zorgt dit voor fijn stof.

Beperkte milieuwinst

De elektrische auto maakt wel milieuwinst op de dieselwagen, omdat daar ook de uitstoot van stikstofoxide een rol speelt. “Als elektrische wagens alle dieselwagens zouden vervangen, zou er zeker een milieuwinst zijn”, zegt Bruno Van Zeebroeck in De Standaard. “Maar vervang diezelfde dieselwagens door benzinewagens en de winst is bijna even groot. Als we louter naar fijn stof kijken, heeft het weinig zin om veel geld te investeren in de aanschaf van een elektrische auto”, aldus Van Zeebroeck die ook bedenkingen heeft bij het fiscaal stimuleren van elektrische wagens.

“Mogen we van de overheid verwachten dat ze een deel van dit bedrag bijpast gezien de beperkte milieuwinst? Bovendien lossen elektrische wagens het fileprobleem niet op en nemen ze in de stad evenveel schaarse ruimte in beslag.” (Belga/TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content