Urbain Vandormael

De openkijkdagen van Volkswagen en Renault: ontdek de XL Sport en de EOLAB

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Volumemerken moeten het hebben van omzet, via een ruim aanbod van betaalbare, betrouwbare en zuinige auto’s. ‘Value for money’, daar is het hen om te doen. Heel af en toe gaan ze de emotionele toer op en proberen ze ook de harten van hun klanten te veroveren.

De meest efficiënte sportauto ooit. Zo omschrijft Volkswagen in een persmededeling het studiemodel XL Sport waarmee de Duitse constructeur op het voorbije Autosalon van Parijs de show stal. Zijn silhouet verwijst naar de VW XL1, de meest efficiënte tweezitter voor niet-alledaags gebruik. Die is het geesteskind van VW-patriarch Ferdinand Piëch, zonder twijfel de invloedrijkste en meest innovatieve automanager van zijn generatie.

Mission impossible

Als kleinzoon van de al even legendarische Ferdinand Porsche heeft de inmiddels 77-jarige voorzitter van de Raad van Toezicht van Volkswagen AG autogeschiedenis geschreven door onmogelijke opdrachten tot een goed einde te brengen. De VW XL1 hoort in dit rijtje thuis. Piëch wilde met dit project bewijzen dat een gemiddeld verbruik van minder dan 1 l/100 km een haalbare kaart is, mits men op een intelligente manier gebruikmaakt van lichtgewichtmetalen en de nieuwste technologieën inzake alternatieve aandrijving.

VW XL Sport
VW XL Sport© GF

In het geval van de VW XL1 resulteerde dat in een sierlijke tweezitter uit koolstofvezel van 3,88 m lang, 1,66 m breed en slechts 1,15 m hoog met een Cw-waarde van 0;189 en een gewicht van amper 840 kg. De plug-in hybride wordt aangedreven door een combinatie van een elektromotor van 27 pk en een 0,8 liter 2-cilinderdieselmotor van 48 pk. Met een volle tank van 10 liter rijdt de VW XL1 zo’n 500 km ver en maximum 160 km/u snel. Zuiver elektrisch bedraagt zijn actieradius 47 km. Door de recuperatie van de energie die vrijkomt bij het remmen, wordt de accu tijdens het rijden opgeladen wat uiteindelijk een gecombineerd verbruik van 0,9 l/100 km oplevert.

Daarmee is de VW XL1 de zuinigste auto op de markt, mét vleugeldeuren maar zonder zijspiegels. Die zouden de luchtweerstand verhogen en zijn daarom vervangen door in de vleugeldeuren ingebouwde digitale camera’s die via twee displays in het dashboard de bestuurder informeren over wat zich achter de auto afspeelt. Het opladen van de lithium-ion accu duurt 2,5 uur en vereist geen bijkomende, lees dure laadinfrastructuur. Een eenvoudig stopcontact volstaat.

VW plant een gelimiteerde oplage van 200 exemplaren en voor het geval u interesse hebt voor de XL1, de nettoprijs voor deze futuristisch ogende en extreem zuinige stadswagen bedraagt 110.000 euro. Maar daarmee niet genoeg: VW raadt aan om elke 5.000 km langs te gaan bij een gespecialiseerde merkgaragist voor technisch nazicht en het verversen van de olie. Daarmee is duidelijk dat de VW XL1 niet bedoeld is voor alledaags gebruik. In de praktijk zal hij slechts af en toe vanonder het doek worden gehaald door zijn gefortuneerde eigenaar die zonder twijfel een goede zaak heeft gedaan. Nu al bieden kandidaat-kopers uit de hele wereld de zotste prijzen en staat vast dat een VW XL1 een veel betere belegging is dan een spaarboekje bij de bank.

VW XL Sport
VW XL Sport© GF

Supersnelle motorfiets op vier wielen

Op basis van de XL1 heeft Volkswagen dus nu een sportwagen gebouwd die nog meer tot de verbeelding spreekt. De XL Sport vierde zijn première op het voorbije Autosalon van Parijs en is de voorafbeelding van een sportieve tweezitter waarvan echter nog niet geweten is of hij in serieproductie zal gaan. Onderhuids bevat hij heel wat toepassingen die straks wel zullen terug te vinden zijn in seriemodellen van Volkswagen.

Terwijl bij de XL1 alles in het teken stond van minimaal verbruik, ligt bij de XL Sport de focus op compromisloze dynamiek. De nieuwkomer is langer en breder dan de XL1 wat de 270 km/u snelle sportwagen in principe een betere wegligging en rijstabiliteit garandeert. Onder de motorkap zit de legendarische V2-motor van de Ducati 1199 Superleggera, de krachtigste tweecilinder op de markt met een vermogen van 200 pk. Deze hightechmotor met titanium drijfstangen en componenten in magnesiumlegering draait tot 11.000 t/min en is het nec plus ultra inzake motorenbouw. Niet geheel ten onrechte bestempelen de Italiaanse media het studiemodel als een ‘Ducati op vier wielen’. Volkswagen zelf spreekt van een symbiose van twee technologische iconen, een demonstratie van hoe hoogtechnologische evoluties over merken heen tot synergiën en modules voor nieuwe concepten kunnen leiden. Zo bedraagt het gewicht van de koolstofvezelversterkte kunststof (KVK) waaruit het koetswerk is vervaardigd slechts 20 procent van staal van een vergelijkbare stijfheid en belastbaarheid.

De belangstelling voor de VW XL Sport in Parijs was groot maar over concrete plannen voor een serieproductie houdt men op het VW-hoofdkantoor in Wolfsburg de lippen op elkaar.

Renault EOLAB
Renault EOLAB© GF

Renault met één-liter-auto

Een al even opmerkelijke conceptcar was te zien op de stand van Renault, dé trendsetter op inzake elektromobiliteit. De EOLAB wordt aangedreven door een 3-cilinder benzinemotor van 999 cm3 met een vermogen van 75 pk en een koppel van 95 Nm, in combinatie met een compacte en uiterst efficiënte elektromotor en innovatieve transmissie zonder koppeling die is gebaseerd op een drieversnellingsbak. Deze transmissie is compacter en weegt minder dan de continu variabele transmissies of transmissies met dubbele koppeling die terug te vinden zijn op de hybrideauto’s van de concurrenten.

Betaalbare techniek

EOLAB
EOLAB© GF

De EOLAB past volgens Renault-woordvoerder Karl Schuybroek uitstekend bij de doelstelling van het merk om een laag verbruik binnen het financieel bereik van een zo groot mogelijk publiek te brengen. ‘Door betaalbare technologie te gebruiken, hebben we er van meet af aan rekening mee gehouden dat de auto straks in serieproductie kan gaan.’

De EOLAB bevat bovendien talrijke innovaties die op termijn zullen terug te vinden zijn in de nieuwe generatie Renault-modellen. Schuybroek: ‘De EOLAB is een hatchback voor het C-segment en demonstreert dat innovatieve techniek, modern design en efficiëntie hand in hand kunnen gaan en uitstekende resultaten kunnen opleveren op het vlak van ultralaag brandstofverbruik en uitstoot van schadelijke uitlaatgassen – en dat tegen een betaalbare prijs.’ Met een verbruik van 1 l/100 km moet de EOLAB niet onderdoen voor de VW XL1 die echter geen spek is voor ieders bek.

Renault EOLAB
Renault EOLAB© GF

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content