BMW NineT wordt laatste luchtgekoelde boxer

BMW viert dit jaar de 90ste verjaardag van BMW Motorrad en daarom lanceren ze een ultieme rodster met boxermotor die het DNA van negentig jaar BMW motorfietsen in zich draagt.

De nineT. is vooral een geslaagde designoefening want met het ronde aluminium afdekplaatje achteraan oogt hij als een old school caféracer. BMW gaat wat dat betreft nog een stapje verder door tal van personaliseringsmogelijkheden aan te bieden. Zo is er een kit met een aangepaste titanium Akrapovic uitlaat maar je kan het achterlicht en de nummerplaat via een aangepaste beugel ook elders monteren. In tegenstelling tot de hedendaagse roadstermodellen, is er vooraan geen paralever-vering voorzien maar wel sportievere upside down veerpoten van de supersnelle S 1000 RR. De klassieke boxermotor en de cardanaandrijving blijven wel overeind. De tweecilinder (1200) levert 110 pk en een riant koppel van 119 Nm. Nu BMW in de GS voor het eerst een watergekoelde boxermotor heeft gebruikt, ziet het er naar uit dat dit de laatste lucht/oliegekoelde boxer zal worden. (Belga)

Partner Content