Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

07/04/15 om 09:25 - Bijgewerkt om 11:11

10 jaar Dacia in België: van mission impossible tot successtory

Het eerste jaar van zijn marktintroductie in ons land werden amper 108 exemplaren van de Dacia Logan verkocht. Tien jaar later heeft het de kaap van de 17.000 exemplaren overschreden. Commercieel directeur François Mariotte: 'Beschouwd over tien jaar is Dacia in België met 15.800 procent vooruitgegaan.'

10 jaar Dacia in België: van mission impossible tot successtory

Dacia Sandero, anniversary-reeks. © Renault Marketing

Het eerste jaar van zijn marktintroductie in ons land werden amper 108 exemplaren van de Dacia Logan verkocht. Tien jaar later heeft het Roemeense dochtermerk van Renault hier de kaap van de 17.000 exemplaren overschreden. Dacia is vandaag in 44 landen te koop, in totaal liepen meer dan 3 miljoen exemplaren van de band.

Beschikte Renault-voorzitter Louis Schweitzer over een glazen bol toen hij in 1999 het Roemeense lowcostmerk Dacia kocht? Feit is dat Dacia de voorbije jaren in zeer positieve zin heeft bijgedragen aan de gunstige bedrijfsresultaten van Renault.

Wat voorafging: de visionaire voorzitter, telg uit een rijke protestantse familie uit de Elzas, had midden de jaren negentig het plan opgevat om een budgetvriendelijke auto te bouwen voor de nieuwe groeimarkten in Oost-Europa en de derdewereldlanden - om zo de marktpositie van Renault te versterken. Dat hij op zijn zoektocht bij Dacia uitkwam, was niet verwonderlijk. Het Roemeense automerk bouwde sinds 1969 in de fabriek van Pitesti in licentie goedkope modellen voor de Oost-Europese markt op basis van Renault-technologie. Sinds 2012 produceert Dacia ook in het Marokkaanse Tanger waar het monospacemodel Lodgy van de band loopt.

Dacia op het Salon van Genève.

Dacia op het Salon van Genève. © Renault Marketing

Dacia mag gebruikmaken van de knowhow van Renault

Dacia ontleent zijn merknaam aan de Latijnse benaming van het grondgebied Roemenië; van 106 tot 271 na Christus was Dacië een provincie van het Romeinse keizerrijk. Het merk zelf bestaat sinds augustus 1968, de eerste Dacia 1100 liep van de band in 1969.

Meteen na de overname installeerde de Renault-voorzitter een werkgroep onder leiding van Christian Estève met de opdracht 'een robuuste, bedrijfszekere gezinswagen te bouwen voor een klantenprijs van 6.000 euro.' Minder dan wat een tweedehandse Golf toen kostte.

Delen

10 jaar Dacia in België: van mission impossible tot successtory

Wat een mission impossible leek, ontpopte zich tot een successtory. Het team kreeg carte blanche waardoor het dingen naar zijn hand kon zetten en desnoods forceren. Renault maakte een half miljard euro vrij, de Roemeense overheid en vakbonden kregen te horen dat de speeltijd voorbij was, ingenieurs en ontwerpers mochten niet meer buiten de lijnen kleuren. Voor elk onderdeel en voor elke stap in het productieproces werd een grondige kosten/batenanalyse gemaakt, voor elke euro moest verantwoording worden afgelegd.

In plaats van een auto ingewikkeld en duur te maken, concentreerde het team zich op de essentie. Simplificeren luidde de opdracht, tot in het extreme.

Hierover François Mariotte, commercieel directeur van Dacia: 'Een Renault Mégane bestaat uit 6.000 onderdelen, een Dacia Logan uit 1.400. Hoe dat komt? Bij het ontwerpen en de ontwikkeling van een nieuw model vertrekken wij van de prijs voor de klant, bij de andere merken betaalt de klant de optelsom van alle kosten. Wij volgen dus de omgekeerde werkwijze: bij Dacia staat alles in functie van de eindprijs. Daarom gebruiken wij traditioneel staal in plaats van elastisch staal, daarom monteren wij een rechte ruit in plaats van een gebogen en gebruiken we slechts één model buitenspiegel dat zowel links als rechts past.'

Dacia

Dacia © Renault Marketing

'Wij kunnen daarenboven een beroep doen op de productkennis en ervaring van Renault, sommige vitale onderdelen stammen trouwens van de vorige generatie Renault-modellen. Daardoor moeten we minder uitgeven aan onderzoek en ontwikkeling. Omdat wij produceren in lageloonlanden moeten wij ook minder investeren in de automatisering van onze fabrieken. Op die manier slagen wij erin de kampioen onder de budgetmerken te blijven, met de laagste prijs voor de beste kwaliteit en de hoogste restwaarde voor zes van onze zeven modellen.'

Sandero en Duster zijn sterkhouders

Een Dacia zit inderdaad stevig in elkaar, rijdt vlot en comfortabel en staat zelden of nooit langs de kant van de weg door een elektronisch defect - wegens geen wispelturige dure elektronica aan boord. Dat een budgetvriendelijke auto ook nog milieuvriendelijk kan zijn, bewijst een testrit met de Sandero Stepway dCi 90. Die levert een gemiddeld verbruik op van net geen 5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 99 g/km. De 5-deurs Sandero is goed voor één derde van de omzet, enkel de Duster verkoopt nog beter.

Dacia Duster, limited edition

Dacia Duster, limited edition © Renault Marketing

François Mariotte: 'Begin 2000 bestond ons gamma uit één model, vandaag telt ons gamma zeven modellen, plus speciale reeksen. Op twee jaar tijd hebben we ons gamma compleet vernieuwd en nu bezitten we het jongste gamma van Europa. Bovendien scoren wij hoog op het vlak van betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten.

Last but not least bieden wij de beste verhouding prijs/ruimte aan. Dat is en blijft een sterk verkoopargument, omdat wij zo ook klanten aantrekken voor wie de prijs op zich ondergeschikt is aan een correcte prijs/kwaliteitverhouding. Het betreft klanten die zich zonder problemen een duurdere auto kunnen aanschaffen, maar die niettemin bewust kiezen voor Dacia - omwille van onze consequente prijspolitiek. Wij maken geen reclame met hoge kortingen, het tegendeel is waar: wij beperken onze reclame-uitgaven tot het strikte minimum.

Delen

'Wij maken geen reclame met hoge kortingen'

Ook andere vaste kosten proberen we zo laag mogelijk te houden, zonder dat dit een negatieve impact heeft op de kwaliteit van onze dienstverlening. Wij kunnen dat omdat wij deel uitmaken van de groep Renault en kunnen profiteren van diens support en sterke positie op de Belgische markt.'

Hoe belangrijk is die Belgische markt voor Dacia?

François Mariotte: 'Dacia verkoopt in 44 landen, België staat op plaats zes in onze top tien en dat voor een relatief klein land. Inzake de verkoop aan particulieren gaat Dacia hier volumesterke merken als Toyota, Hyundai en Skoda of premiummerken als Audi, BMW en Mercedes-Benz vooraf.'

Delen

'Beschouwd over een periode van tien jaar is Dacia in België met 15.800 procent vooruitgegaan'

'Beschouwd over een periode van tien jaar is Dacia in België met 15.800 procent vooruitgegaan. Dat zegt genoeg. Dacia beschikt bovendien over een uitzonderlijk hoge klantentrouw, heel wat klanten bevelen ons merk ook aan bij anderen onder andere via Facebook. Onze community telt inmiddels meer dan 2 miljoen leden.'

Het Dacia-gamma bestaat nu uit zeven modellen, zitten er nog nieuwkomers in de pipeline?

François Mariotte: 'Vanzelfsprekend hebben wij oor en oog voor de wensen van de consument en de evoluties op de markt, maar die zijn voorlopig niet van die aard dat wij op korte termijn nieuwe modellen zullen lanceren. Wij blijven prioriteit geven aan de best mogelijke prijs/kwaliteitverhouding en dat impliceert dat wij bepaalde marktsegmenten links moeten laten liggen. Dat is ook de reden waarom wij geen alternatieve aandrijfsystemen zoals elektromotor of hybridetechnologie aanbieden. Je kunt niet in alles de beste zijn.'

Anniversary-reeks

Dacia Sandero, anniversary-reeks.

Dacia Sandero, anniversary-reeks. © Renault Marketing

Naar aanleiding van zijn tiende verjaardag lanceert Dacia een beperkte 'anniversary'-reeks in kosmosblauw met opvallende stijlelementen en het nieuwe navigatiesysteem Media-Nav Evolution. Afhankelijk van het model levert dat een klantenvoordeel op van 600 tot 950 euro, een éénmalige actie in de geschiedenis van het merk.

Urbain Vandormael

Lees meer over:

Onze partners