Ongenoegen over verdwijnen trein Amsterdam-Brussel

Vierenvijftig jaar was hij de ijzeren verbinding tussen twee kleine landen: de intercity Brussel-Amsterdam. Maar straks wordt hij afgeschaft en daar is niet iedereen gelukkig mee.

Vlamingen, Walen en Brusselaars, van links tot rechts, van de PS en Groen! tot de N-VA en Vlaams Belang: allemaal vinden ze dat de trein Brussel-Amsterdam behouden moet blijven. Zoveel ontroerende eensgezindheid wordt in dit land beloond: de intercity wordt afgeschaft en vervangen door een Fyra, een hogesnelheidslijn. Wanneer de Amsterdammer voor de laatste keer rijdt, is nog niet duidelijk. Misschien eind van dit jaar, misschien begin volgend jaar – bij de Belgische Spoorwegen hebben ze, zoals bekend, gediplomeerde vertragingsdeskundigen in dienst.

In elk geval lijkt het lot van de zogenaamde Beneluxtrein bezegeld. En dat zorgt voor bijzonder veel ongenoegen op het perron: op www.reizigersprotest.nl tekenden al 8000 mensen een petitie voor het behoud van de trein. De reizigers zijn kwaad want straks geen zotte ingevingen van het moment meer. De zetels op die dure Fyra zijn enkel na reservatie beschikbaar. Nooit ‘zomaar’ tulpen sturen dus uit Amsterdam, geen onverwachte bezoeken meer aan wallen, grachten of coffeeshops. En Kris De Bruyne mag zijn klassieker ook verbeteren: Amsterdam zal nooit meer zo pijnlijk dichtbij voelen.

Inge Vervotte: “Ik begrijp dat mensen ontevreden zijn dat de Beneluxtrein afgeschaft wordt, maar ik kan er niets aan doen. Het internationaal reizigersverkeer is sinds begin 2010 geliberaliseerd. Het maakt dus ook geen deel uit van de openbare dienst. Wat het treinverkeer tussen België en Nederland betreft, beslissen de Belgische en Nederlandse operatoren volledig autonoom over het aanbod. Als overheid kunnen we daar niet in tussenkomen. De operatoren moeten zelf instaan voor de financiering van internationale treinen. Staatssteun is niet toegelaten.”

“Wat de minister zegt, klopt maar half”, vertelt Kees Smilde van de reizigersvereniging TreinTramBus. “Het is inderdaad waar dat land X geen trein mag subsidiëren in land Y. Maar de Nederlandse en Belgische overheid zouden wel samen kunnen zeggen: wij geven onze spoorwegen opdracht die treinen uit te baten. De Amsterdammer kan dus gered worden, er is alleen politieke wil voor nodig.” (STO) Lees deze week in Knack: het verhaal van de Amsterdammer.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content