Kwaliteit van zone 30 bepaalt mate waarin ze gerespecteerd wordt

(Belga) De kwaliteit van een zone 30 bepaalt de mate waarin ze gerespecteerd wordt door de verkeersdeelnemers. In een goed ingerichte zone 30 zijn snelheidscontroles in feite overbodig. Dat concludeert mobiliteitsclub VAB woensdag uit een enquête bij 71 politiezones en uit eigen veldwerk.

“Belangrijk voor de naleving van de snelheidslimiet in een zone 30 is dat de infrastructuur een samenhangend geheel vormt. Door een aangepaste inrichting van de publieke ruimte en van de weg krijgt de weggebruiker meteen een duidelijk beeld van de snelheidslimiet die er heerst of gewenst is. De snelheidslimiet van 30 km/u moet je dus afdwingen door infrastructurele aanpassingen”, zo luidt het. De grote steden die hun binnenstad geheel of gedeeltelijk omgevormd hebben tot een zone 30, moeten daarom volgens VAB meer aandacht besteden aan de kwaliteit van de signalisatie, de afstemming van het wegbeeld en de aanpassing van de functie van de weg. Bovendien is niet elke weg geschikt om omgevormd te worden tot een zone 30. “Een weg met druk verkeer kan niet zomaar tot een zone 30 gemaakt worden zonder grondige ingrepen”, aldus VAB. Hasselt scoort met zijn zones 30 volgens VAB het best, maar steden zoals Antwerpen, Gent en Brussel staan “nog voor een zware uitdaging”, omdat hun stedelijke wegennet vaak gebruikt wordt als afkorting of doorsteek. Tot slot stelt VAB vast dat zones 30 voor schoolomgevingen langs drukke gewestwegen vaak problematisch zijn. Indien men daar enkel verkeersborden plaatst, verandert het wegbeeld niet en is het bijgevolg moeilijk om de snelheidsbeperkingen af te dwingen. Deze zones moeten volgens VAB geëvalueerd worden om na te gaan hoe de doelstellingen bereikt kunnen worden. (NAJ)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content