Remco Evenepoel in 2026: waarom dit zijn meest logische koersschema is (met een apart begin)

Remco Evenepoel en Tadej Pogacar voor de start van Il Lombardia 2025. Dé vraag blijft: kan Evenepoel de Sloveen in 2026 eindelijk echt het vuur aan de schenen leggen? © Getty Images
Jonas Creteur
Jonas Creteur Sportredacteur bij Knack

Morgen houdt Red Bull-BORA-hansgrohe een persdag. Wellicht zal het programma van de nieuwe kopman, Remco Evenepoel, bekendgemaakt worden. Wij maakten nu al de oefening: wat zou voor hem én de ploeg het ideale koersschema zijn?

De keuze voor zijn eerste wedstrijd van het seizoen was voor Remco Evenepoel eenvoudig de voorbije jaren. Als hij niet revalideerde van een val (zoals in 2021 en 2025, toen hij hervatte in de Giro en de Brabantse Pijl), begon hij half februari in de Ronde van Algarve (2020, 2022, 2024) of in de UAE Tour (2023). Opmerkelijk: telkens won hij het eindklassement van die rittenkoersen.

In 2026 zou de eerste koersdag van de Schepdaalnaar mogelijk vroeger kunnen vallen. Eind oktober maakten de organisatoren van de Challenge Mallorca bekend dat ze voor het eerst in 35 jaar een ploegentijdrit zouden organiseren, op donderdag 29 januari. Zoals de andere Trofeo’s van de Challenge wordt dat een eendagskoers.

Het zou een ideale gelegenheid zijn om de ploegentijdrit al vroeg op het seizoen te testen. Denk aan materiaal, aerodynamische positie, formatie, volgorde van de renners. Meer dan andere jaren is dat geen overbodige luxe, want de Tour de France van 2026 start met een ploegentijdrit in Barcelona. Volgens de organisatoren van de Challenge Mallorca zal het 26 kilometer lange parcours, tussen Ses Salines en Colonia de Sant Jordi, bovendien weinig technisch zijn, met lange rechte stukken om de risico’s op valpartijen bij regenweer te beperken.

Evenepoel zal in die periode verblijven in zijn huis in Calpe, aan de Costa Blanca. Een korte vlucht naar Mallorca is dus niet belastend voor de drievoudige wereldkampioen tijdrijden.

Waarom de UAE Tour beter past dan Algarve

Na een nieuw trainingsblok in Calpe kan hij, zoals vorige jaren, zijn seizoen aanvatten in de Algarve of de Verenigde Arabische Emiraten (UAE). In beide rondes staat een individuele tijdrit op het programma. Dat zal het verschil niet maken.

Toch kiezen we voor de UAE Tour: afwisseling in vergelijking met vorige jaren, twee koersdagen meer, langere slotklimmen dan in de Algarve met de Jebel Jais en de Jebel Hafeet, mogelijk intense waaierritten en meer punten voor de World Ranking. De eindwinnaar in de UAE Tour (WorldTour) krijgt er 300. In de Algarve (2.Pro-categorie) zijn dat er 200.

De kans op eindwinst is bovendien reëel, gezien de tijdrit én de afwezigheid van Tadej Pogacar. Die zou naar verluidt zijn seizoen pas beginnen in de Strade Bianche.

Ronde van Catalonië als sleutelkoers richting Tour

De volgende koers, maar ook de rode draad doorheen zijn seizoen, heeft Remco Evenepoel al zelf aangegeven in Het Nieuwsblad. ‘Het is moeilijk om alles te combineren. Er moeten keuzes gemaakt worden. Ik kom bij een nieuwe ploeg waarvan het ultieme doel is om de Tour te winnen. Dan zijn rittenkoersen als de Ronde van Catalonië nodig om dingen uit te testen.’

Evenepoel noemde de Volta Ciclista a Catalunya niet toevallig. Hij won er in 2023 al twee ritten en werd tweede in het eindklassement, na Primoz Roglic. Toen was hij zijn seizoen ook in de UAE Tour begonnen.

De organisatoren zoeken traditioneel het hooggebergte in de Spaanse Pyreneeën op. Dat zal ook dit jaar zo zijn, met klassieke aankomsten bergop in Valter 2000 en La Molina. Ideaal om zijn klimbenen te testen.

Die kan Evenepoel aanscherpen met een lange hoogtestage in de maand tussen de UAE Tour (22 februari) en de Ronde van Catalonië (start op 23 maart). Hij alludeerde in Het Nieuwsblad ook op een hoogtestage op de Teide, op Tenerife.

Geen Milaan-Sanremo, wél Ronde van Vlaanderen

De Ronde van Catalonië rijden betekent wel dat Evenepoel Milaan-Sanremo zou moeten opofferen. Die wordt twee dagen voor de start van de Spaanse rittenkoers gereden. In principe is de combinatie mogelijk, maar verre van ideaal als Evenepoel mikt op eindwinst.

De Primavera laten vallen wordt dan een noodzakelijke keuze. Een rondeploeg rond hem smeden – misschien voor het eerst met medekopman Florian Lipowitz – én klimkilometers malen in competitie is belangrijker dan de kleine kans op winst in Sanremo.

Daar is het risico op valpartijen in de bijzonder hectische finale bovendien reëel. Nieuwe valpartijen moet Evenepoel absoluut vermijden als hij deze keer wél een vlekkeloze aanloop naar de Tour wil hebben.

Remco Evenepoel won in 2023 twee ritten in de Ronde van Catalonië. Keert hij in 2026 terug naar de Spaanse rittenkoers? © Getty Images

Dat zal ongetwijfeld meespelen in de keuze om de week na de Ronde van Catalonië de Ronde van Vlaanderen te rijden. Evenepoel heeft naar verluidt zijn zinnen gezet op een debuut in Vlaanderens mooiste. Zijn programma laat het ook toe.

Dan zullen de weersomstandigheden wel moeten meezitten. Als het regent, wordt de Ronde een stuk gevaarlijker. En de kans dat hij tot diep in de finale Tadej Pogacar en Mathieu van der Poel kan volgen, wordt dan ook kleiner, zeker over de glibberige kasseien van steile hellingen als de Taaienberg, Koppenberg of Paterberg.

Na de Ronde van Vlaanderen, of na een nieuw trainingsblok in Spanje, kan Evenepoel de heuvelklassiekers rijden, zoals afgelopen seizoen: de Amstel Gold Race – de koers waarin hij naar eigen zeggen ten opzichte van Pogacar het meest in het voordeel is – en Luik-Bastenaken-Luik, het monument dat hij al twee keer won.

Hij kan die twee klassiekers eventueel combineren met de Brabantse Pijl en/of de Waalse Pijl als hij toch heeft gepast voor de Ronde van Vlaanderen.

Tour, WK’s en het najaar: geen ruimte voor de Giro

Daarna kan Evenepoel focussen op de Tour de France. Dat betekent dus geen Giro d’Italia. De olympische kampioen gaf zelf aan dat de Tour ooit winnen het ultieme doel van Red Bull-BORA-hansgrohe is. De ploeg heeft geen miljoenen geïnvesteerd om hem eerst de Giro te laten rijden.

Zeker niet nu er slechts één tijdrit van 40 kilometer op het programma staat. Evenepoel is het aan zichzelf ook verplicht om te testen hoe dicht hij met de beste voorbereiding bij Tadej Pogacar in de Ronde van Frankrijk kan raken.

Dus is het programma na het voorjaar logisch: twee hoogtestages, tussenin het Critérium du Dauphiné (of vanaf 2026 de Tour Auvergne–Rhône-Alpes) als laatste test, en dan de Tour.

Eindigen in Lombardije

Een bijkomende reden om geen dubbel Giro-Tour te doen: de hoge belasting zou zijn najaar in het gedrang brengen. En Evenepoel heeft zijn zinnen gezet op een vierde wereldtitel tijdrijden én op de zware wegrace in Montreal.

Na een rustperiode – eventueel met de Clásica San Sebastián de week na de Tour – kan Evenepoel een nieuwe hoogtestage inlassen. En daarna starten in de twee Canadese WorldTour-koersen (de GP Québec en GP Montréal) als de laatste aanloop naar de WK’s.

Evenepoel werd dit jaar voor de derde keer wereldkampioen tijdrijden. © Getty Images

Afhankelijk van zijn frisheid kan Evenepoel nadien nog Italiaanse najaarsklassiekers op het menu zetten, met de Ronde van Lombardije als eindpunt.

Totaal aantal koersdagen: een 55-tal. Evenwichtig, met genoeg rustperiodes, stages en drie pieken: de Amstel Gold Race en Luik-Bastenaken-Luik, de Tour en de WK’s.

En één centrale vraag: kan Evenepoel met de steun van zijn nieuwe ploeg Tadej Pogacar wél het vuur aan de schenen leggen?

Red Bull-BORA-hansgrohe moet veel veranderen om Remco Evenepoel écht beter te maken

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise