Goed nieuws voor zij die graag in stijl reizen: de nieuwe BMW 3 Touring zet nu ook in op de praktische kant in plaats van alleen maar op het sportieve aspect. Zo kun je er op weekdagen lekker mee uitpakken in de stad alvorens je hem volstouwt voor een weekendje weg.
De nieuwe 3-reeks Touring is niet de eerste BMW van de nieuwste generatie die een stuk groter dan zijn voorganger is. De nieuwe Touring is maar liefst tien centimeter langer dan de vorige Touring. De vijf centimeter bredere wielbasis zorgt er in eerste instantie voor dat de mensen op de achterbank meer plaats hebben, maar ook de laadruimte vaart wel bij de plotse groei van de BMW 3 Touring. Het koffervolume gaat van 460l naar een nog comfortabelere 495l.
Of hoe de BMW 3 Touring naar de plaats van beste premium ‘verhuizer’ dingt. Ze hopen bij BMW de Audi A4 Avant (490l), de Mercedes C-klasse break (485l) en de Volvo V60 (430l) duidelijk een stapje voor te zijn. Een grote koffer aanbieden is een ding, er voor zorgen dat het aanwezige volume ook nog eens beter kan worden benut dankzij tal van kleine kunstgrepen, is nog iets anders. Het minste wat we kunnen zeggen is dat BMW zich wat dat betreft echt dubbel heeft geplooid om tot een verbluffend resultaat te komen. Onder de categorie ‘handigheidjes’ vinden we de mogelijkheid om de koffer met de voet te openen (dankzij een bewegingssensor onder de achterbumper).
Bij de seriewagens vinden we dan weer een elektrische kofferopener en helemaal handig wordt het wanneer je weet dat de zetels platgelegd kunnen worden zodat je drie delen (40/20/40) krijgt en het koffervolume wordt opgetrokken tot 1500 liter. Dat laatste handigheidje biedt perspectieven wanneer je lange materialen moet vervoeren terwijl je toch nog vier zitplaatsen wil behouden. Kortom: die nieuwe BMW 3 Touring is zowel stijlvol als praktisch. Maar het moge duidelijk zijn dat die vernieuwing niet betekent dat de Duitse autoconstructeur bereid is om definitief te breken met het ietwat hautaine imago. Ook de BMW 3 Touring beschikt dus nog over voldoende sportieve troeven en een gespierde carrosserie.
Op de weg merk je meteen wel een paar duidelijke verschillen. De nieuwste Touring heeft best wel wat water bij de wijn gedaan en dat levert in eerste instantie een iets zachtere en dus minder scherpe wegligging op. Dat zullen de gezapige weggebruikers ongetwijfeld weten te appreciëren, maar de iets meer dynamische piloot kan maar best voor de sportievere ophanging (Sport M – ongeveer 400 euro / aanpasbaar – ongeveer 1200 euro) kiezen. Die is nog steeds beschikbaar als optie omdat de Beierse autoconstructeur toch ook weer niet helemaal het kneusje wil uithangen.
DOOR JEAN-FRANÇOIS CHRISTIAENS